MotoPlus 09 - 2022
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 39 Hier staat de ruit in de hoogste stand. Hij is traploos en gemakkelijk te verstellen. Dit viertal is een bonte mix van toer- en sport-karakters door elkaar. De kwestie windbescherming Hoe goed kuip en ruit je beschermen tegen de rijwind hangt maar voor een klein deel af van de verschillende helmen die de rijders dragen. Ook het postuur van de rijders heeft alleen in extreme gevallen veel invloed; hele kleine rijders worden door dezelfde ruit logischer wijs meestal beter uit de wind gehouden dan hele grote, al kan het qua turbulenties juist andersom beter uitpakken – of juist toch niet. Het belangrijkste is echter de hoogte, de vorm en de schuinstand van de ruit, plus de afstand tot je helm. Meestal is die afstand te groot, waardoor de luchtstroom bij gangbare snelheden op secundaire wegen als het ware achter de ruit weer naar binnen slaat net waar je met je hoofd zit. Dat leidt tot turbulenties en daarmee gepaard meer herrie aan je hoofd. Ook de vier motoren in deze vergelijkingstest zijn niet vrij van zulke verschijnselen, maar ze veroorzaken ze in zeer verschillende mate. Op de BMW zijn de capriolen van de luchtstroom het minst storend, vooral wanneer de heel gemakkelijk te verstellen ruit in de lage stand staat. Anderzijds biedt de BMW ook de minste beschutting tegen de rijwind en haalt daarom ook de laagste score op dit onderdeel. De ruit van de Yamaha biedt wat meer bescher- ming, is eveneens gemakkelijk tijdens het rijden te verstellen en dat zelfs traploos. Daar staat tegenover dat de ruit van de Tracer de meeste irritatie oplevert. Bij wijze van proef hebben we de ruit tijdelijk verwijderd en dat leverde weliswaar een duidelijke toename van de winddruk op, maar ook het grotendeels gevrijwaard blijven van turbulentie. Het kan goed zijn dat het ideale compromis voor de Tracer een lage ruit met wat meer schuinstand achterover is. Honda heeft veel moeite gestoken in de kuip en daarmee ook – zoals onze collega tijdens de verregende introductie van de NT1100 heeft kunnen vaststellen – zeer goede bescherming tegen regen gecreëerd. De kleine transparante winddeflectors voor je handen en de ‘boegkuip’ voor je voeten doen prima werk. Als het puur om windbescher- ming gaat, dan doet de Kawasaki Versys het nog ietsje beter dan de NT1100. Aangezien in Zuid-Frankrijk nu mooi lenteweer heerste, konden we de bescherming tegen kou en regen niet uitproberen. Ook deze twee motoren kunnen lichte turbulenties en een toename in windgeruis echter niet helemaal vermijden, vooral als er ook nog een stevige zijwind bij komt kijken. Nadrukkelijk rechtop – zo zit je op deze toerders De puntenverschillen op het onderdeel ‘ergonomie’ zitten bij dit viertal niet zozeer in de verschillende zogeheten ergonomische »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3