MotoPlus 09 - 2022
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 37 Op de foto is al goed te zien hoe com- fortabel de zadels zijn uitgevoerd. blok, maar ook aan de ten opzichte van de concurrentie wat kortere wielbasis. Waarom de Tracer echter in lang doorlopende bochten en grote hellingshoeken niet helemaal zo precies stuurt en niet zo’n goede feedback geeft van- uit de voorband als de BMW, is met de maten van het rijwielgedeelte en de meetwaarden niet te verklaren. Mogelijk zit het verschil in de banden (Bridgestone T32 ‘J’ op de Tracer, Michelin Road 5 GT op de BMW). Begrijp ons niet verkeerd: deze opmerkingen hebben betrekking op de twee sportiefste motoren van het viertal, die in dit opzicht, weliswaar met merkbare verschillen, beide een hoog niveau halen. De zwaardere maar ook comfortabelere Honda en Kawa doen het qua wendbaarheid en stuurprecisie duidelijk minder dan de BMW en Yamaha. Wat dan weer niet zo goed bij het sportieve karakter van de Yamaha past, is dat hij in bochten als eerste met zijn slijtboutjes over het asfalt schraapt, zelfs als de voetsteunen in de hoogste stand zijn gemonteerd. Op de foto’s staan ze nog in de laagste stand, maar vanwege het voort durende geschraap hebben we ze later hoger gezet. We hebben er vanaf gezien om de slijtboutjes eruit te draaien, omdat we bang waren om de onder het motorblok geplaatste uitlaatdemper aan de grond te rijden. Remmen – bijna gelijkspel op hoog niveau De BMW heeft de grootste remschijven, maar dat is niet de enige reden dat ze het krachtigst bijten. Bij het eerste aanleggen voel je al dat de combinatie van schijven en remblokken erg goed is, ze grijpen meteen stevig aan. Ver- geleken met de remmen van de F900XR zijn de remmen van de NT1100 wel iets fijner te doseren. Bovendien blijft de lange Honda zelfs »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3