MotoPlus 09 - 2022
A2-SUPERSPORTS VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 25 Maximale score KTM RC390 Yamaha R3 MOTORBLOK Acceleratie in zes 40 10 5 Acceleratie 40 9 6 Topsnelheid 20 5 8 Motorkarakteristiek 30 19 15 Gasrespons/lastwisselreacties 30 20 19 Motorloop 30 17 21 Koppeling 20 15 13 Schakelen 20 14 13 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 8 Starten 10 9 9 Totaal 250 127 117 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 36 34 Stabiliteit in bochten 40 25 27 Stuurgedrag 40 26 29 Feedback 10 7 8 Grondspeling in bochten/onder blok 20 17 16 Rechtuitstabiliteit 20 16 17 Veringafstelling voor 20 12 13 Veringafstelling achter 20 11 11 Veercomfort 20 10 9 Rij-eigenschappen duo 20 9 11 Totaal 250 169 175 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 25 21 Ergonomie passagier 20 5 7 Windbescherming 20 5 6 Zicht 10 7 6 Lichtopbrengst 20 16 13 Uitrusting 30 16 8 Gebruiksgemak/onderhoud 20 16 13 Rijklaar gewicht met volle tank 10 10 9 Instelmogelijkheden vering 10 4 1 Bagagemogelijkheden 10 0 1 Laadvermogen 10 2 1 Actieradius 30 25 27 Afwerking 20 12 13 Totaal 250 143 126 VEILIGHEID Remvertraging 40 23 20 Doseerbaarheid remmen 30 21 19 Remstabiliteit solo/duo 20 8 9 Oprichtneiging bij remmen 10 8 9 ABS-werking 20 13 11 Stuurslaan 10 9 9 Elektronische hulpsystemen 20 7 0 Totaal 150 89 77 KOSTEN Prijs testmotor 30 23 26 Garantie 10 7 5 Verbruik (secundaire weg) 30 27 28 Kosten beurt 20 13 18 Onderhoudskosten 10 9 10 Totaal 100 79 87 TOTAAL 1000 607 582 PLAATS 1 2 Prijs-kwaliteitverhouding* 10 9,2 8,8 Twee zeer gebruiksvriendelijke motor- blokken, waarmee je zeer snel vrienden bent. De KTM accelereert sterker, waar de Yamaha rustig en ook sneller loopt. De Yamaha zou baat hebben bij een anti-hop-koppeling, de KTM bij wat extra topsnelheid. WINNAAR MOTORBLOK: KTM Beide machines laten zich erg mak kelijk sturen. De Yamaha blijft daarbij altijd mooi op koers en stuurt heel precies. Daar ontbreekt het bij de KTM juist aan. De vering komt duidelijk tekort en zou wat meer demping kunnen gebruiken. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: YAMAHA Een sportieve zit, maar toch veel bewegingsvrijheid in het zadel. En een lekker felle lichtopbrengst. Dat zijn de pluspunten van de KTM. Top: beide wegen echt weinig. Bagage? Waar laat je die? En een duopassagier kan gezien de geringe beladingscapaciteit ook beter thuis blijven. De RC390 en R3 zijn sportieve egoïsten zonder reisambities. WINNAAR PRAKTIJK: KTM Betere remmen, veel hulpsystemen – de KTM laat zien dat dit ook bij een opstapper mogelijk is. De Yamaha helaas niet. Zonder hulp systemen red je het ook in deze klasse niet meer. WINNAAR VEILIGHEID: KTM R3 rijden kost bijna niets. Veel rijpret voor relatief weinig geld. De KTM moet iedere 7.500 kilometer naar de dealer voor een beurt. WINNAAR KOSTEN: YAMAHA Winnaar prijs-kwaliteitverhouding: KTM Meer punten en toch een strakke basisprijs – de KTM gaat ook hier nipt voorop. vering zijn beperkt, alleen de veervoorspan- ning achter is verstelbaar. Meer niet. Op dat gebied heeft de RC390 meer te bieden. De per vorkpoot gescheiden demping voor in- en uitgaande demping kan middels dertig klikjes heel verfijnd worden afgesteld. Achter kan naast de veervoorspanning ook de uitgaande demping worden versteld. Maar opgepast: de klikjes scheppen wat verwarring, aangezien de vering van de KTM over de gehele linie comfortabel is, terwijl de Yamaha weet te betoveren met de stabiliteit van een Intercity-trein. De KTM kan weliswaar samen met de R3 een samba dansen in een telefooncel, maar de bijna nerveus aandoende handelbaarheid van de Oostenrijker transfor- meert met een zwaardere rijder in het zadel of bij veel hellingshoek en geopende gaskleppen al snel in het tegenovergestelde. De achter- zijde zakt dan goed voelbaar in, terwijl de gereden lijnen een stuk ruimer worden. Dat is de Yamaha volkomen vreemd. De Japanner is misschien iets minder comfortabel en handel- baar, maar heeft een veel vertrouwenwekken- der stuurgedrag. Voor fans van hellingshoeken absoluut de betere keuze. Maar die switchen na een greep in het rem hendel vervolgens weer naar het KTM-kamp. Bij remmen op de limiet is het gevoel in het remhendel van de R3 niet optimaal en dat gaat daarnaast gepaard met meer handkracht en een grover regelend ABS. De KTM-rem doet het duidelijk anders, ook al komt het verstelbare remhendel akelig dicht in de buurt van de clip- ons als je vol in de ankers gaat. Ook werkt het ABS, dat wordt aangestuurd door een 3-assige sensorbox, iets fijngevoeliger af. Kleine rulletjes rubber op de achterbanden van beide machines duiden op flinke bochten- pret met deze beide A2-machines. Als we een persoonlijke order mochten plaatsen bij de motorfee, zou deze als volgt luiden: ergono- mie, motorblok en hulpsystemen van de KTM, vering en afwerking van de Yamaha. Of deze wens ooit in vervulling gaat? De fee denkt er nog even over na. En zolang dat duurt, rijden we met beide nog maar eens een blokje om, en genieten van toerentallen in plaats van cilinderinhoud. n -BEOORDELING *Bij de berekening van het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding wordt uitgegaan van de basisprijs plus die van de functionele accessoires.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3