MotoPlus 09 - 2022
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 21 Yamaha R3 Wie de mond vol heeft van newtonmeters en voor wie cilinderinhoud heilig is, moet vanaf dit punt even doorbijten. Noch de KTM RC390 noch de Yamaha R3 hebben dat namelijk in overvloed in huis. Op de volgende pagina’s viert het koppel allesbehalve hoogtij. Het is eerder volledig het tegenovergestelde. Krijg je een grijns op je gezicht van een oplichtend schakellampje vlak voor de begrenzer ingrijpt? Dan zijn deze beide A2-machines het ideale speelgoed voor jou! En ja, die lekkere race-look krijg je er gewoon bij! De KTM ziet er op sommige vlakken zelfs een beetje uit als een RC16 MotoGP-raket van KTM, terwijl de R3 als een te heet gewassen R1 oogt. Sportief dus. De strak gesneden stroomlijn, het hoge bubble-ruitje en de lucht inlaat tussen de beide koplampen gelden als stijlkenmerken van Yamaha’s R-familie. De R3 treedt in deze test nog in Euro4-trim aan, aan- gezien de Euro5-opvolger op het moment van deze test nog niet beschikbaar was. Zo nauw als bij de Yamaha is de verwantschap bij KTM met de snelle machines uit eigen stal niet. Even afgezien van het MotoGP-prototype zijn die er sinds de RC8 ook niet meer. Toch wekt de KTM met zijn voorwielgeoriënteerde zitpositie echte circuithonger op. De breed uitstaande en in hoogte verstelbare clip-ons, de met 820 millimeter behoorlijk hoge zit en de ver naar achteren geplaatste voetsteunen zorgen ervoor dat je automatisch in een aan- vallende houding zit, een positie die zowel grotere als kleinere rijders past. Anders is het aan boord van de R3. In verhou- ding tot de zithoogte van 780 millimeter zijn de clip-ons hier juist redelijk hoog en dicht bij de rijder gepositioneerd en staan de voet steunen verder naar voren. Dat maakt dat langere rijders (zeg boven de 1,85 meter) wat inactief en meer rechtop zitten. Wat minder race, wat meer toer. En dat hoeft zeker niet verkeerd te zijn, aangezien de Yamaha-twin met zijn 321 cc cilinderinhoud in de alledaagse praktijk en op toersnelheid veel sympathiepunten scoort. De gasrespons is af en toe licht vertraagd, maar Met de nieuwe RC390 laat KTM weer een frisse wind door het A2-sportsegment waaien. Heeft de Oostenrijkse single de potentie om meteen de pole positie in deze klasse op te eisen? Niet als het aan een van zijn voornaamste tegen strevers ligt, de Yamaha R3. | Tekst: Jens Möller-Töllner; Foto’s: fact, Tyson Jopson (1) | »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3