MotoPlus 09 - 2022

SPORT PITSTOP 106 MOTOPLUS SPORT “Het zijn niet de beste resultaten”, zei Nakagami met gevoel voor under­ statement in Portimão. Dat zijn positie binnen LCR Honda onder druk staat, realiseerde Nakagami zich zelf ook. De naam van Moto2-rijder Ai Ogura als vervanger in 2023 valt regelmatig, terwijl ook teamgenoot Alex Marquez evenmin zeker is van zijn plek; Jack Miller wordt genoemd als zijn moge- lijke vervanger. “Maar druk is er al vanaf de eerste Grand Prix in Qatar”, aldus Nakagami. “De races in Portimão en Jerez zijn heel belangrijk voor mij. Ik moet HRC laten zien dat ik de snelheid heb. Maar ik moet niet alleen HRC overtuigen, ook mezelf. Ik wil niet een top 10-rijder zijn, ik wil voor de top 5, top 6 meedoen. Minimaal. De machine heeft het potentieel.” Nakagami maakte in 2018 zijn debuut in de MotoGP-klasse en wachtte ook na zeventig races nog op zijn eerste podium in de koningsklasse. Twee jaar geleden startte de Honda-beschermeling voor de eerste keer vanaf pole in Aragon, maar na enkele bochten crashte hij. Met een tiende plaats in de eindstand beleefde Nakagami echter in 2020 zijn beste MotoGP-seizoen. Om dit jaar regelmatiger te presteren, riep Nakagami de hulp in van een mental coach. “Als je de resultaten ziet, zou je zeggen dat het weinig helpt. Maar toch is mijn gevoel veel beter. Ik heb alleen nog niet genoeg vertrouwen.”Dat gebrek aan vertrouwen ligt volgens Nakagami vooral aan hoe de drastisch gewijzigde Honda dit jaar aanvoelt. “In Argentinië en in de Verenigde Staten had ik moeite met de racepace en finishte ik lager dan mijn startplaats. Ik moet mezelf verbeteren in het eerste deel van de NAKAGAMI: “IKWIL GEEN TOP 10-RIJDER ZIJN” Met de nieuwe Honda lukt het Takaaki Nakagami nog niet om indruk te maken. De 30-jarige Japanner bezette na vier races slechts de zestiende plaats in de tussenstand, een positie waar hij zelf ook niet tevreden over was. In Argentinië schreef Aleix Espargaro geschie- denis door in zijn tweehonderdste MotoGP-race zijn én Aprilia’s eerste MotoGP-zege te behalen. De 32-jarige Espargaro werd terecht gevierd en bejubeld, maar een week later vertelde hij in Amerika dat Aprilia’s eerste aanbieding voor contractverlenging ‘heel teleurstellend’ was geweest. Het Aprilia-teammanagement wilde zich in Portimão niet uitlaten over de situatie, Espargaro loste bijna een waarschuwings­ schot richting de teamleiding. Toch vertelde de Spanjaard geen haast te hebben, waarbij hij benadrukte dat continuering van de rela- tie met Aprilia zijn voorkeur heeft. “De groep mensen die ik om me heen heb, is de beste die ik in bijna twintig jaar hier heb meegemaakt, zonder twijfel. Ik hou van ze”, aldus Espargaro. “De kwaliteit van mijn leven wordt honderd procent niet beter. Maar soms verdien je meer. Aprilia moet waarderen wat ik heb gedaan, zeker de laatste twee jaren zijn opmerkelijk geweest.” Espargaro had graag al zekerheid wil- len hebben, gaf hij met enige verbittering toe. “Net als Pecco (Bagnaia), bijvoorbeeld. Wat ik heb gedaan voor Aprilia is beter dan wat Pecco heeft gedaan (voor Ducati). Elke race wordt mijn waarde hoger. Hoe langer ze wachten, des te slechter voor hen. En misschien komen er andere mogelijkheden. Het ligt niet in mijn handen momenteel, maar ik wil graag blijven. Ik hou van de mensen en van de machine. Ik ben teleurgesteld, want ik geloof dat ik een nieuw contract verdien. Maar ik ben niet gestrest, ik ben aan het genieten.” ALEIX ESPARGARO: “BEN TELEURGESTELD” remfase; met hard remmen verlies ik veel vergeleken met Marc (Marquez) en Pol (Espargaro). Ik moet mezelf aanpassen en ook de settings moeten we verbeteren. Daarvoor moeten we ook werken aan de engine brake. De voorkant is het zwakke punt. ” Nakagami’s optreden in de Portugese Grand Prix eindigde echter in een teleurstelling. Gestart vanaf een tegenvallende zeventiende plaats, crashte hij toen hij zich had opgewerkt tot de twaalfde positie. De LCR-­ rijder beëindigde de race nog wel als zestiende, net voor hekkensluiter Darryn Binder.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3