MotoPlus 05 - 2022
OCCASION YAMAHA MT-10/SP 82 MOTOPLUS OCC ASION Technische gegevens (Yamaha MT-10, 2016) Vloeistofgekoelde vier-in-lijn viertaktmotor, 998 cc, 118 kW (160 pk) bij 11.500 tpm, 111 Nm bij 9.000 tpm, aluminium brugframe, upside-down voorvork, monoschokdemper, veerweg v/a 120/120 mm, wielbasis 1.400 mm, zithoogte 830 mm, banden voor 120/70 ZR 17, achter 190/55 ZR 17, schijfremmen v/a (320 mm/220 mm), rijklaar gewicht 213 kg, tankinhoud 17 liter, topsnelheid 245 km/uur, 0-100 km/uur in 3,2 sec, brandstofverbruik (snelweg) 1:14,7. EMOTIEMOTOR MET TRANSFORMER-DESIGN Hij kroont zich moeiteloos tot ‘Meester van koppel’ en rijdt bij lange na niet zo boosaardig als hij eruitziet. Ook tweedehands heeft een MT-10 geen verrassingen in petto, maar hij biedt wel volop rij plezier. | Tekst: Ferdinand Heinrich-Steige; Foto’s: Yamaha, Tyson Jopson, Arturo Rivas | Sommige MT’s mogen dan misschien wat verstandig overkomen, maar in 2016 maakte Yamaha nog maar eens duidelijk waar de twee letters eigenlijk voor staan: het breidde de meesters van koppel (MT is Master of Torque) uit met een vier-in-lijn. Zoals gebruikelijk in de rangen van de super nakeds is de MT-10 overduidelijk trots op zijn race-afkomst. Het rijwielgedeelte, de achterbrug en nog veel meer zijn afgeleid van supersport-zusje R1. Toch combineert de gedrongen (wielbasis 1.400 millimeter) en agressief ogende MT-10 sportieve strakheid met dagelijks gebruiks gemak. De motorfiets heeft een duidelijke voorkeur voor snelle secundaire wegen. De ontspannen zitpositie maar vooral ook de aan gepaste crossplane-krachtbron van de R1 zijn hiervoor geknipt. De viercilinder levert ‘slechts’ 160 in plaats van 200 pk, maar is – de MT waardig – sterker in het middengebied. Het maximum koppel van 111 Nm bleef gelijk, maar het blok geeft het nu 2.500 tpm eerder af. De kenmerkende, onregelmatige ontstekingsvolgorde van de CP4 is ook gebleven. Bij deze naked is dat meer voor akoestisch genot dan voor tractie. Een afgetrimde 213 kilo maakt het rijplezier compleet. Zelfs zonder geavanceerde elektro- nica-sensoren is de volledig instelbare MT-10 niet vies van het circuit. De in 2017 geïntroduceerde SP-versie biedt nog meer afstelmogelijkheden dankzij de strakke, semi-actieve Öhlins-vering. Ook de SP is in de kern een sportieve stuurfiets voor fijnproevers. Is het bij deze emotionele motor met het onmiskenbare Transformer-design werkelijk nodig om te klagen over het brand- stofverbruik, het geringe laadvermogen en het rammelende duozitje? n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3