MotoPlus 05 - 2022

Met geïntegreerd zonnevizier en led-verlichting voor en achter is de Skwal 2 bij uitstek geschikt voor gebruik bij zowel stralend zomerweer als bij donkere omstandigheden. Die veelzijdigheid wordt ondersteund door een vizierwisselsysteem dat niet makkelijker in gebruik had kunnen zijn: geen gereedschap, geen hendeltjes, er is alleen een klein beetje kracht nodig om het vizier te verwijderen – de nieuwe hoeft er vervolgens alleen maar opgezet en een keer gesloten te wor- den, klaar! Iets minder overtuigend zijn de wat grove vizierstanden en met name de forse klein- ste opening, waardoor subtiel ventileren eigenlijk niet mogelijk is. De matig werkende kinventilatie draagt in die zin ook niet bij. Bang dat het vizier beslaat hoef je niet te zijn, want de helm wordt standaard geleverd met MaxVision-Pinlock. Ver- der is de voering bijzonder aangenaam, maar een noodsysteem voor het verwijderen van de wangkussen in geval van een ongeluk is dan weer niet aanwezig. Pluspunten: het vizier dicht goed af, wat zowel tocht als lawaai voorkomt, het zonnevizier is aangenaam groot en makkelijk te bedienen en hetzelfde geldt voor de ratel-­ kinsluiting. Info: www.jhsports.nl + Comfortabel, makkelijke vizierwissel, goed zonnevizier, led’s Grove vizierstanden Maten: XS t/m XL Prijs: € 254,99 TIPS & TRICKS MOTOPLUS 79  GETEST: SHARK SKWAL 2 Integraal voor sportief toerwerk De Skwal 2 maakt indruk met zijn forse zonnevizier, eenvoudige vizierwissel en led-verlichting aan voor- en achterzijde. Een nieuw jaar, waarin we hopelijk het virus voorgoed achter ons kunnen laten en we de motor weer kunnen gebruiken waarvoor ’ie bedoeld is. Nieuwe wegen ontdekken, op zijn tijd de horeca via een terrasbezoek uit het dal trekken en weer met elkaar een leuk week- end motorrijden, bij voorkeur over de grens. Ik kan niet wachten! Het nieuwe jaar ben ik begonnen met een set nieuwe banden. De oude set was aan vervanging toe. Ik had nog wel een maandje of twee kunnen wachten, maar ik was ze helemaal zat. Van begin af aan heb ik toch wel een aantal dingetjes gehad met deze set. Al zolang ik GS rijd, liet ik altijd hetzelfde merk en type monteren. Daar had ik vertrouwen in onder alle omstandigheden en met de prijs/ kwaliteit kon ik leven. Nu dus toch maar een uitstapje naar een ander merk. In de week voordat ik een training zou verzorgen op ons oefencircuit te Lelystad bedacht ik mij dat het wel slim zou zijn ommet nieuwe rubbers die training uit te voeren. Het idee kwam op als poepen, dus op weg naar huis maar even langs de dealer. Deze had mijn vertrouwde merk niet op voorraad, maar wel de juiste maten van een ander merk. Ook zwart en rond dacht ik nog, dus maar doen dan. Enkele dagen later op de zaterdag in de stromende regen naar Lelystad. Tijdens de oefeningen merkte ik weinig, want de meeste oefeningen waren op lage snelheid. Na de lunch startte ik met bochtentechniek en daar kreeg ik de eerste verrassing. In de ‘Tarzan­ bocht’ aan het eind van het rechte stuk stapte de motor over het voorwiel opzij. Misschien maar heel weinig, maar voor mijn gevoel wel een halve meter. Ik gaf mezelf in eerste instan- tie de schuld door te stellen dat mijn aan- vangssnelheid te hoog moest zijn geweest. Later in de middag tijdens het ‘vrij rijden’ verraste de motor weer door opnieuw opzij te stappen via het voorwiel. Een schuivend achterwiel ben ik door offroad rijden wel gewend en is niet meer zo spannend. Een schuivend voorwiel is ronduit vervelend en ik was in één middag het vertrouwen in de nieuwe set banden compleet verloren. De maandag erop meteen de dealer weer bezocht, waarna het vertrouwde merk er weer onder kwam. Tot eind vorig jaar dus. De laatste set gaf vanaf de montage al pro- blemen. Onbalans (verholpen door dealer), hoogteslag (nieuwe band) en al snel gaan cuppen, waardoor bij lage snelheden het stuur trilde. Dus nogmaals een ander merk. Om niet over een nacht ijs te gaan, heb ik de bandentest voor dikke allroads uit dit blad er maar even bijgepakt en mede op basis daar- van mijn keus gemaakt. Tja, nieuwe banden. Vergelijkbaar met nieuwe laarzen. Ook daar moet ik weer aan wennen. Mijn oude waren lek en enigszins versleten, dus maar nieuwe. De eerste dag loop ik er altijd op alsof ik skischoenen draag. Na een dag en een forse regenbui zitten ze als gegoten. Aan de nieuwe banden moest ik ook weer even wennen. Vertrouwen opbouwen, vanuit de rust de bochten insturen op zowel nat als droog wegdek. Na een weekje is het vertrouwen enorm toegenomen en ben ik erg tevreden. In het begin draaiden ze erg makke- lijk en licht de bocht in en zat ik vaak te vroeg aan de binnenkant. Dat kan natuurlijk ook komen doordat de oude set al driekwart was versleten. Ik merk wel dat ze iets meer geluid maken, met name in de bocht. Zal wel komen door een geheel ander profiel. Volop in de winterperiode wil ik voor hen die doorrijden nog even een van mijn eerste stukjes in dit blad in herinnering brengen. Eind november hebben we een periode van lichte/matige nachtvorst gehad. Ik heb de stukken ijs toen al weer gesignaleerd op de vluchtstrook. Die wil je niet tegen je borst of helm krijgen. Denk er dus even aan op het moment dat je achter een vrachtauto met huif de snelweg op draait. Als de truck op tempo komt, kan er na een regenbui gevolgd door vorst dus zomaar een plaat ijs loskomen. NIEUWE BANDEN René van Bentheim is docent rij­ opleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl -CHECK:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3