MotoPlus 05 - 2022
FABRIEKSBEZOEK SIDI REPORTAGE REPORTAGE MOTOPLUS 71 voordat de zool en de laars zelf eerst minutieus met een speciale tape zijn afgeplakt, puur om te voorkomen dat er lelijke lijmres- ten tussen zool en bovenwerk vandaan worden geperst die het uiterlijk van de nieuwe laarzen besmetten. Dit afplakken is, net als veel andere handelingen, puur handwerk en verraadt ook echt vakmanschap: in één vloeiende beweging wordt de op schilders tape gelijkende band om zool en bovenwerk geplakt, waarna de zool aan de binnenkant wordt ingesmeerd met speciale lijm en de beide delen in een verhitte pers tot één geheel worden samengeperst. Als de pers zich weer opent, is de lijm uitgehard en wordt het tijd om de voor- gevormde voet (de leest) uit de nieuwe, ruwe laars te halen. Elk model en elke maat heeft uiteraard zijn eigen leest. Soms is deze ‘voet’ zelfs op een bepaalde manier deelbaar, omdat hij anders nooit meer uit de nieuwe motor- laars of schoen te krijgen zou zijn. En precies dit blijkt ook zo’n bijzondere techniek die Sidi graag voor zichzelf wil houden… Als de leest is verwijderd, gaat de laars verder de productielijn op. Nu worden de kunststof beschermkappen en gespen of snelsluitingen gemonteerd. Daarna is de laars klaar voor de eindcontrole, waarna hij met zorg wordt ingepakt en de doos wordt voorzien van een label met daarop het model, de kleur en de maat. Als je bedenkt wat er juist bij dat laatste stapje allemaal mis kan gaan, is het bijna een wonder dat elk paar schoenen of laarzen in de juiste doos met het juiste label terecht komt, maar ook daarop hebben ze in Maser natuurlijk al een jaartje of zestig kunnen oefenen… Terug in de mooie showroom ont- moeten we tot slot Rosella Signori en Giulia Collavo, de dochter en de kleindochter van de oude Dino Signori. Moeder en dochter vor- men tegenwoordig – als tweede en derde generatie – de dagelijkse leiding van de fabriek, die de schoenen en laarzen inmiddels over de hele wereld levert. Sidi is dus nog steeds een echt familie bedrijf, waarbij het vakmanschap dat bij Sidi zo hoog in het vaandel staat van generatie op generatie wordt doorgegeven. Deze schoen makers blijven duidelijk maar al te graag bij hun leest! n Na het monteren van gespen en snelsluitingen zijn de laarzen klaar voor de eindcontrole. Bijna klaar… Deze Sidi-laarzen wachten nog op het ‘huwelijk’ met de zool. Hoewel de productie hoofdzakelijk in Roemenië plaatsvindt, worden in Italië vooral kleine series en speciale producten gemaakt. Het hele palet bij elkaar. Naast ver schillende soorten motorlaarzen is Sidi ook bekend van fietsschoenen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3