MotoPlus 05 - 2022
EERSTE TEST MOTOPLUS 23 Naast het vlakke standaard zadel zijn er diverse andere zadels met verschillende stootkussens leverbaar. Onder het zadel kun je makkelijk een helm kwijt. MOTOR vloeistofgekoelde permanent-synchroonmotor met regeneratiefunctie, lithium-ion-accu, accuspanning 148 V, accucapaciteit (bruto/netto) 8,9/6,2 kWh, geïnte- greerd laadapparaat met 2,3 kW (optioneel snellader met 6,9 kW), koppelingsvrije directe aandrijving, tandriem. Nominaal continu vermogen 15 kW (20 pk) Max. vermogen 31 kW (42 pk) bij 4.900 tpm Max. koppel 62 Nm bij 1.500 tpm A1-UITVOERING Nominaal continu vermogen 11 kW (15 pk) Max. vermogen 23 kW (31 pk) bij 4.900 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, tele scoop-voorvork, enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 265 mm, vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 265 mm, enkel zuiger remklauw, tractiecontrole (optioneel), ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 15; 4.50 x 15 Bandenmaten 120/70R15; 160/60R15 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.675 mm, balhoofd- hoek 63,5°, naloop 120 mm, veerweg v/a 100/92 mm, zit- hoogte 780 mm, rijklaar gewicht 231 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 410 kg. Laadtijden: geïntegreerde 2,3-kW-lader: 4 uur en 20 minuten (100%) / 3 uur en 30 minuten (80%); optio nele 6,9-kW-snellader: 1 uur en 40 minuten (100%) / 50 minuten (80%). ActieradiusWMTC (World Motorcycle Test Cycle): 130 km Garantie 2 jaar Kleuren wit, grijs Prijs NL € 12.650,- / B € 12.250,- INFO NEDERLAND www.bmw-motorrad.nl INFO BELGIË www.bmw-motorrad.be TECHNISCHE GEGEVENS BMW CE 04 het overigens niet uit of je een CE in de open 42-pk-versie rijdt of met een 11 kW sterke A1-variant (max. 31 pk) onderweg bent. Ook de topsnelheid is met 120 km/ uur voor beiden identiek. Ook de 60,6-Ah-accu, die diep en laag in de CE ligt en uit veertig lithium-ion-cellen bestaat, is het- zelfde. Deze kom je trouwens ook in de BMW iX SUV tegen. Alleen voor wat betreft de laadcapaciteit, -tijd en actieradius zijn er verschil- len tussen beide uitvoeringen. De ‘open’ CE moet 130 kilometer ver op een lading komen, en dat lijkt na de testrit in een stads omgeving een heel reële waarde. We reden namelijk zo’n 65 kilo meter en de resterende actie radius bedroeg nog iets meer dan 50 kilometer. En daarbij reed ik hoofdzakelijk in de snellere Dyna- mic-modus. Rijd je wat defen- siever, gebruik je de Eco-modus (daarnaast zijn er nog Rain en Road) en benut je in stadsverkeer de regeneratiemogelijkheden volop, dan moet 130 kilometer makkelijk kunnen. Waar deze e-bikes niet echt van houden, is continu volgas blazen, maar dat is in stadsverkeer toch een utopie. Als we de studies naar urbane mobiliteit mogen geloven, dan rijden pendelaars dagelijks tussen de zes en negentien kilometer op hun tweewieler. Daarmee zou je met een CE dus een weekje woon- werk kunnen rijden op een enkele lading. Overigens kost het vier uur en twintig minuten om een vol- ledig lege accu weer op te laden. Dat gaat veel sneller met een snellader, tot 6,9 kW. Dan geeft het display al na een uur en veertig minuten het signaal ‘vol’. Gezien de 231 kilo gewicht stuurt de CE verbazingwekkend makke- lijk. Het gewicht, dat voornamelijk op het conto van de accu komt, is goed verdeeld. Hoewel of mis- schien juist wel doordat de accu met alle elektronica heel laag en over de lengte van het zitgedeelte is gepositioneerd, ligt de CE heel stabiel op de weg. Ook op de vele rotondes die de voorsteden van Barcelona rijk zijn, trekt de e-scooter met zijn 15-inch wielen heel mooi zuiver zijn spoor. Rem- men of oneffenheden in het weg- dek brengen hem daarbij niet van de wijs. Op de slingers op en rond de huisberg van de Catalaanse metropool, Montjuïc, is de BMW zelfs sportief te noemen. En dat komt niet in de laatste plaats door de uitstekende grip die de Pirelli Diablo Rosso ‘Scooter’-banden bieden. Keer op keer tovert de accele ratie in de Dynamic-modus, waar bij de kleinste draai aan het gas een soort fast-forward-reactie oplevert, een grijns op het gezicht. Overrompelt het je, dan kun je vertrouwen op de flinke stop kracht van de goede remmen met ABS. Die happen met een vertrouwd gevoel toe en zijn, zeker naar scooter-begrippen, goed te doseren. En als je er eens goed voor gaat zitten kun je met het bochten-ABS zelfs à la Marc Marquez diep doorremmen op bijvoorbeeld de rotondes. Daar springt ook de handling van de CE in het oog, want de Catalaanse bestelbuschauffeurs nemen het hier duidelijk niet zo nauw en niet zelden moet je de scooter plot- seling omgooien of abrupt een ander spoor kiezen. Dat doet deze BMW echt goed, ondanks de 1.675 millimeter lange wielbasis. En het zitgevoel? Je kunt de volledige lengte van het zadel gebruiken als het moet. Ontspan- nen naar achteren met de voeten schuin in de stroomlijn of ver naar voren en lekker actief dicht op het brede stuur. Een aanrader is het zadel met het lage stootkussentje, daar is het makkelijk een uurtje of drie op vol te houden. De basisprijs ligt op € 12.650,-, maar iets complexere regelelektronica naast het standaard ASC en ook andere goodies drijven de prijs uiteraard op. n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3