MotoPlus 05 - 2022

EERSTE TEST BMW CE 04 22 MOTOPLUS EERSTE TEST De oudere heer naast me bij het verkeerslicht knikt me goedkeu- rend toe. Waar zijn oude scooter uit het Verre Oosten wat onrustig staat te pruttelen, staat de CE 04 onder me geluidloos te wachten tot het licht van kleur verschiet. Het geeft deze stadsforens de tijd om zijn blik eens goed over de ‘nieuwerwetse’ tweewieler te laten glijden. De voorpartij met het transparante oranje ruitje dat als windprotectie dienst doet en ook het 10,25-inch TFT-display beschermt, doet zijn wenkbrau- wen al fronsen. Misschien dat de De CE 04 is BMW’s startschot voor de e-mobiliteits-­ toekomst op twee wielen. In het Spaanse Barcelona konden we alvast even ruiken aan die toekomst. Luidt deze eigenzinnig gelijnde scooter een nieuw tijdperk in? | Tekst: Uwe Seitz; Foto’s: BMW | OP NAAR DE TOEKOMST rest van de voorpartij hem nog enigszins aan een scooter doet denken, maar hoe verder zijn blik naar achteren glijdt, hoe groter zijn ogen worden, tot hij zelfs uit zijn eigen zadel omhoog komt en zijn scooter op de punten van zijn tenen achteruit duwt. Het lange, dun ogende zadel, de enorme wielbasis, het futuristische dichte achterwiel in de enkelzijdige swingarm – zoiets heeft hij nog niet eerder gezien. Wat volgt is een Spaanse spraakwaterval waar ik geen paella van kan maken. Goed of slecht? No entiendo! Het licht springt op groen, en de stille CE schiet er na een draai aan het gas vol venijn vandoor. Na 2,6 seconden staat mijn Spaanse vriend nog stomverbaasd bij het verkeerslicht, terwijl de CE al 50 km/uur op de klok heeft staan. Die acceleratie is sensationeel, vooral in de Dynamic-modus. Van de 231 kilo gewicht is daar- bij nauwelijks iets te merken. De elektromotor, die in de basis rechtstreeks afkomstig is van een vierwielige BMW-hybride, levert een koppel van 62 Nm – nage- noeg vanuit stand. Daarbij maakt

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3