MotoPlus 05 - 2022
EERSTE TEST MOTOPLUS 21 MOTOR luchtgekoelde staande eencilinder, een balansas, een bovenliggende ketting- aangedreven nokkenas, twee kleppen per cilinder, semi-dry-sump smering, benzine- injectie, geregelde katalysator, dynamo 585 watt, 12 V/12 Ah accu, kabelbediende natte meerplaten-koppeling, vijfversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 72,0 x 85,8 mm Cilinderinhoud 349 cc Compressie 9,5 : 1 Max. vermogen 14,8 kW (20,2 pk) bij 6.100 tpm Max. koppel 27 Nm bij 4.000 tpm RIJWIELGEDEELTE brugframe uit staal, telescoopvoorvork Ø 41 mm, niet instel baar, stalen swingarm met stereoschok dempers, veervoorspanning, enkele schijf- rem voor Ø 300 mm, tweezuiger remklauw, schijfrem achter Ø 270 mm, enkelzuiger remklauw, ABS. Wielen aluminium gietwielen/spaakwielen Bandenmaten 100/90-19; 120/80-18 Banden in test CEAT MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.390 mm, balhoofdhoek 65,2°, naloop n.b., veerweg v/a 130 mm/n.b., zithoogte 805 mm, rijklaar gewicht 195 kg, maximale belading 375 kg, tankinhoud 13 liter. Garantie 3 jaar Service-interval elke 10.000 km Kleuren 6 kleurvarianten Prijzen NL: Halcyon Black/Green € 5.999,-; Dark Stealth Black/Grey € 6.299,-; Chrome Bronze/Red € 6.399,-; B: Halcyon Black/ Green € 5.399,-; Dark Stealth Black/Grey € 5.599,-; Chrome Bronze/Red € 5.699,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Motomondo, www.motomondo.nl TECHNISCHE GEGEVENS ROYAL ENFIELD CLASSIC 350 -CONCLUSIE Een mens moet zich nog flink vermannen om de Classic 350 niet als ‘motorfiets voor erbij’ te kopen. De Enfield verkoopt zichzelf met zijn sympathieke uitstraling, lage prijs en klassieke lijnenspel. De rijervaring is al net zo sympathiek. Het mag geen verrassing heten dat het heer- lijk ontspannen toeven is op de Classic. Het rijwielgedeelte is ruim en comfortabel genoeg voor aangename kilometers. Haast?Wat is dat? Zelfs dijkbewoners moeten in katzwijm vallen van die traag voorbij ploffende klassieker. Je zou het bijna uitproberen bij die zure gasten van de Nefom. Is er slechts plaats voor één motorfiets in jouw garage en ben je vooral een praktische rijder? Ook dan geniet je van het lijnenspel, het comfort en het lage verbruik, maar zul je in een enkele gehaaste bui iets meer pk’s wensen. Dat deze klassieker over een USB-aansluiting beschikt is al opmerkelijk, maar Royal Enfield plaatst hem ook nog eens op een logische plek bij het koppelingshendel. Zo kun je heel mak- kelijk een telefoon opladen die je als navigatie gebruikt. Wil je dat niet, dan kun je gaan voor de Tripper-navigatie die een plekje rechts van het LCD-scherm heeft gekregen. Overigens werkt ook die in combinatie met een mobiele telefoon. Voor ons is navigeren makkelijk, het is een kwestie van de voorrijder volgen. Het sturen gebeurt neutraal en het in Engeland ontwik- kelde rijwielgedeelte weet wel raad met de 20 pk. De Classic voelt bij het sturen volwassen aan en niet als een stuk goedkoop speelgoed dat al een rijbaan opschuift als je de hik hebt. Vederlicht stuurt het niet, makkelijk wel. De klassiek ogende CEAT-banden doen hun werk onopvallend. Dat laatste geldt ook voor de enkele voorrem van Brembo’s B-merk Bybre. Aan de achterkant doet de rem het juist opval- lend goed. Hij biedt veel gevoel en vertraging. Overigens biedt Enfield voor de thuismarkt nog een versie met trommelrem achter aan. Oogt natuurlijk nóg echter, maar is kansloos bij de Europese ABS-plicht. Verder gaat het. Door velden met lavendel en huizen met blauwe luiken voor de ramen. Als vanzelf rij je de Classic op koppel. Uit nieuws gierigheid zoek ik een keer de toerenbegrenzer op, maar daar heeft het blok niets te zoeken en te bieden. Opschakelen dus en genieten van de rust die dan heerst. Bochten neem je steeds swingender en je groeit langzaam naar de motorfiets toe. Ga vooral mee in het tempo van de Enfield en rij je hoofd leeg. Is er in de schuur echt geen ruimte voor een tweede motorfiets? n Koplampbekleding heeft weer de twee traditionele lampjes. Verrassend nieuw en handig: USB-aansluiting. Enfield levert drie kleurvarianten, chroom met rood (of bruin) is het mooist.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3