MotoPlus 05 - 2022

EERSTE TEST MOTOPLUS 19  Wat doen verliefde bakvissen die niet weten of de andere partij dezelfde amoureuze gevoe- lens heeft? Die plukken een bloem en trekken daar de bloemblaadjes stuk voor stuk uit: “hij houdt wel van me, hij houdt niet van me, hij houdt wel van me”. Na afloop van de tachtig kilometer lange testrit zoek ook ik naarstig naar een bloem. Ik wil het weten: “de Enfield houdt wel van me, de Enfield houdt niet van me, de Enfield houdt wel van me”. Andere collega’s hebben geen enkele twijfel; die zijn volledig gevallen voor de charme van de eencilinder. Die zien hem al in hun garage staan. Bij de start van de testrit merk je eveneens dat iedereen er overdreven veel zin in heeft. De Classic 350 heeft het vermogen om je vanaf de zijstandaard – of standaard gemonteerde mid- denbok – volledig in te palmen. Deze motorfiets koop je uit de folder. Zeker als je dan ook nog eens een paar pagina’s doorslaat naar de prijzen en daar zeer aantrekkelijke prijskaartjes ziet. Ook ik ga voor de bijl. Kijk eens naar dat lij- nenspel en de graad van afwerking. Dit is geen gekunstelde retro, dit is de ‘All new classic’ waar Royal Enfield het zelf over heeft. Pak er voor de lol eens een plaatje bij van de Bullet 350 G2 uit 1948. Bijna 75 jaar later staat hier zijn tweeling- broer. Maar wel een broer met brandstofinjec- tie, ABS, LCD-schermpje en een Euro5-goed- gekeurd blok. Die 349 cc metende eencilinder kennen we al van de Meteor 350. De komende jaren verschijnen er nog twee nieuwe modellen op basis van deze mono. De ambities van Royal Enfield kennen geen grenzen en de mannen uit India maken het waar ook. Twintig jaar geleden produceerde de fabriek twintigduizend Bullets per jaar. Nu rollen er twintigduizend exempla- ren per week van de fabrieksband. Daarvan verlaat 95% nooit het thuisland. Van de vijf procent die is bedoeld voor de export, gaat een groot deel naar Frankrijk en de Benelux. We houden in de Lage Landen van deze fabrikant. De liefde is wederzijds; omdat Enfield hier goed verkoopt, willigde de fabriek de wens in om de motorfiets uit te rusten met alarmverlichting. Normaal denkt niemand daar aan in India. Met het blok maakten we al eerder kennis en van die kennismaking weten we dat de mono geen krachtpatser is. Het is alleen dat gebrek aan vermogen dat mijn twijfel voedt. Laat ik die eerst eens wereldkundig maken en dan verder gaan met het liefdesverhaal dat de Classic 350 verdient. Het blok verdient overigens tegelijk ook dikke complimenten. Het is werkelijk mag- nifiek hoe het onderin zonder bokken blijft ronddraaien. Het is de sport om het blok in tweede versnelling bijna te laten afslaan, waar- bij je continu de neiging moet onderdrukken Toen Royal Enfield in 2020 stopte met de productie van de Classic, leek dat het definitieve einde van een tijdperk. Groot is dan ook de – aangename – verrassing dat dit icoon is herrezen. Moderner dan ooit en tegelijk klassiek als altijd. | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Florian Meuret en Rodolphe Herpet | ALL NEW CLASSIC Oude (G2) inspiratiebron voor Enfield. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3