MotoPlus 05 - 2022

NEWSFLASH 16 MOTOPLUS NEWSFL ASH Indian Pursuit Indian breidt haar touring-familie naar boven uit en presenteert haar nieuwste vlaggenschip: de Pursuit. Die komt er in twee varianten, de in matzwart en mat zilvergrijs verkrijgbare Dark Horse en de metallic zwarte Limited, die van verschil- lende chromen details is voorzien, waar­ onder het uitlaatsysteem. Beide supertoerders zijn niet geheel ver­ wonderlijk ontwikkeld op het bekende Challenger-platform; zo zijn frame en elek- tronica (met onder meer hellingshoekafhan- kelijk(e) ABS en tractiecontrole) een-op-een overgenomen, net als de dikke 1.768cc PowerPlus V-twin met een 60° blokhoek. Ook in de Pursuit is het vloeistofgekoelde aggregaat met bovenliggende nokken­ assen en vier kleppen per cilinder goed voor 121 pk en – veel belangrijker natuurlijk – 178 newtonmeter koppel, dat al bij 3.800 toeren wordt vrijgegeven. Lekkere cijfers, al geldt dat ook voor het gewicht. Legt de Challenger als bagger al een flinke 361 kilo in de weegschaal, de van een nieuwe achter­ zijde voorziene Pursuit, met dikke topkoffer en flinke zitbank, doet daar met 400 kilo (drooggewicht!) nog een behoorlijke schep bovenop. Met een maximum toelaatbaar totaalgewicht van 628 kilo kun je echter nog altijd behoorlijk wat bagage meenemen. Al was het alleen al omdat het totale volume van alle koffers 133 liter bedraagt, meer dan een GoldWing. Wil je de veervoorspanning achter aanpassen aan die extra bagage, dan kan dat overigens elektronisch. Een optie waarmee ook de andere Challenger-model- len kunnen worden opgewaardeerd. Een toervlaggenschip kan natuurlijk niet zonder de obligate luxe snufjes. In het geval van de Pursuit zijn dat onder meer een groot 7-inch TFT-scherm met navigatiesysteem, 100 Watt muziekinstallatie, keyless start, cruise control, elektrisch verstelbare ruit en drievoudige zadelverwarming. Cruisen in optima forma kortom. Voor een optima forma prijs ook trouwens, de Indian Pursuit Limited staat namelijk in de boeken voor € 40.090,-, de Dark Horse is met € 40.490,- zelfs nog een tikkie duurder. Info: www.indianmotorcyclesbenelux.com ANTWOORDEN THEORIE-KENNIS C C C 1 2 3 MOTORNIEUWS 2022 WK SUPERBIKE JAARBOEK 2020-2021 Het officiële WK Superbike Jaarboek is er weer! Deze 2020-2021-editie staat uiteraard in het teken van de heroïsche titelstrijd tussen Jonathan Rea en Toprak Razgatlioglu. Het was uiteindelijk de Turkse Yamaha-rijder die zesvoudig wereldkampioen Rea tijdens het laatste raceweekend als wereldkampioen wist te onttronen. Samen met WK Superbike-organisator Dorna geeft de in motoren en motor- sport gespecialiseerde Italiaanse uitgeverij Giorgio Nada Editore een mooi inkijkje in dat spannende sei- zoen. Maar uiteraard is er ook genoeg aandacht voor de titelstrijd in de twee andere WK-klassen, het WK Supersport en WK Supersport 300. Het boek is gevuld met prachtig fotowerk, met daarbij ook veel exclusieve ‘achter- de-schermen’-beelden bij de diverse teams. Daarnaast staan er uitgebreide portretten van de drie wereld­ kampioenen in en is een hoofdstuk gewijd aan de zeven fabrikanten die in de drie klassen deelnemen. Uiteraard ontbreken ook de wedstrijdstatis- tieken niet en deze gaan zelfs terug tot 1988, het beginjaar van het WK. Het boek is voor € 49,- te bestellen via www.giorgionadaeditore.it.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3