MotoPlus 04 - 2022
REPORTAGE MOTOPLUS 69 26 september 1971. Op het circuit van Jarama, dicht bij de Spaanse hoofdstad Madrid, komt Jan de Vries als winnaar én als nieuwe wereldkampioen in de 50cc-klasse over de finish. De strijd dat jaar werd pas in die race, de laatste van het seizoen, beslecht in het voordeel van De Vries. Zijn grootste rivaal, de Span jaard Angel Nieto, wereldkam pioen in 1969 en 1970, had nog een kleine kans, maar vergooide die toen hij al in het begin van de race crashte. Nieto (op de Spaanse Derbi) en onze landgenoten Jan de Vries (op de Van Veen-Kreidler) en Aalt Toersen (eerst op Van Veen-Kreidler, daarna op Jamathi) gaven in 1969, 1970 en 1971 de 50cc-klasse kleur. Dat had alles te maken met een verandering in de reglementen die de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) in 1968 aannam en doorvoerde in 1969. In de jaren zestig van de vorige eeuw voerden vooral de Japanse mer ken in het wereldkampioenschap wegrace een hoogtechnologische strijd met het oog op merkbe kendheid en succes op de markt. ‘Winnen op zondag, verkopen op maandag’, was het adagium. Toen in 1962 de 50cc-klasse onderdeel ging uitmaken van het wereld kampioenschap, ontbrandde de strijd vooral tussen het Duitse Kreidler en de Japanse merken Suzuki en Honda. Kreidler kwam uit met een liggende lucht gekoelde eencilinder met 12 ver De Van Veen-Kreidler-kampioensmachine, waarmee Jan de Vries in 1971 in de laatste race van het seizoen de wereldtitel binnensleepte voor het Van Veen-Kreidler-team. Aalt Toersen was in 1969 de kopman van het Van Veen- Kreidler-team. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3