MotoPlus 04 - 2022

REPORTAGE MOTOPLUS 69  26 september 1971. Op het circuit van Jarama, dicht bij de Spaanse hoofdstad Madrid, komt Jan de Vries als winnaar én als nieuwe wereldkampioen in de 50cc-klasse over de finish. De strijd dat jaar werd pas in die race, de laatste van het seizoen, beslecht in het voordeel van De Vries. Zijn grootste rivaal, de Span­ jaard Angel Nieto, wereldkam­ pioen in 1969 en 1970, had nog een kleine kans, maar vergooide die toen hij al in het begin van de race crashte. Nieto (op de Spaanse Derbi) en onze landgenoten Jan de Vries (op de Van Veen-Kreidler) en Aalt Toersen (eerst op Van Veen-Kreidler, daarna op Jamathi) gaven in 1969, 1970 en 1971 de 50cc-klasse kleur. Dat had alles te maken met een verandering in de reglementen die de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) in 1968 aannam en doorvoerde in 1969. In de jaren zestig van de vorige eeuw voerden vooral de Japanse mer­ ken in het wereldkampioenschap wegrace een hoogtechnologische strijd met het oog op merkbe­ kendheid en succes op de markt. ‘Winnen op zondag, verkopen op maandag’, was het adagium. Toen in 1962 de 50cc-klasse onderdeel ging uitmaken van het wereld­ kampioenschap, ontbrandde de strijd vooral tussen het Duitse Kreidler en de Japanse merken Suzuki en Honda. Kreidler kwam uit met een liggende lucht­ gekoelde eencilinder met 12 ver­ De Van Veen-Kreidler-kampioensmachine, waarmee Jan de Vries in 1971 in de laatste race van het seizoen de wereldtitel binnensleepte voor het Van Veen-Kreidler-team. Aalt Toersen was in 1969 de kopman van het Van Veen- Kreidler-team. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3