MotoPlus 04 - 2022

ROADTRIP ZUID-ITALIË 52 MOTOPLUS ROADTRIP De meesten van ons – ik ga mezelf maar na – kennen eigenlijk alleen Noord-Italië, met zijn toe­ ristische hoogtepunten als het Lago Maggiore en het Gardameer. En voor ons motorrijders natuur­ lijk de zuidkant van de Alpen en de Dolomieten. Maar gerekend vanaf Utrecht ben je bij de grensovergang Chiasso (de grens met Zwitser­ land) of bovenop de Brennerpas (de grens met Oostenrijk) nog niet eens halverwege als je naar Zuid-Italië wilt. Het land strekt zich vanaf die noordgrens immers nog ruim 1.400 kilometer uit naar het zuiden en verandert over al die kilometers ook flink van karakter. Van een nijver industrieel land krijgt het in het midden een historisch hart met zijn unieke steden waar grote denkers, wetenschappers, schrijvers en muzi­ kanten ooit aan de wieg stonden van talloze uitvindingen en kunst waar we ons vandaag de dag nog aan vergapen. En reis je vervolgens nog verder naar het zuiden, dan wordt Italië nog­ maals een ander land. Het eten en de koffie blij­ ven van eenzame hoogte, maar de tijd lijkt in het zuidelijke deel van de Apennijnen – de bergrug die verticaal door het hele land loopt – gewoon langzamer te gaan, terwijl het landschappelijk ook anders wordt. In het onderste deel van de laars strekken de velden zich uit met een duize­ lingwekkende schoonheid, met hemelse kust­ lijnen en dramatische bossen, en dat alles in een langzame, sudderende hitte. En ook in het diepe zuiden vind je veel overblijfselen van een turbulent verleden. Met koninkrijken en tempels, met veroveringen en kastelen en met de opkomst en teloorgang van beschavingen. Het zuiden is ook het land van religieuze ijver en het land van vulkanen. En dat zie je terug in de levensstijl van de mensen in Zuid-Italië: soms lui en loom, soms levendig en chaotisch, maar altijd fascinerend. Alleen al door de afstand vanaf Nederland is Zuid-Italië helaas niet direct een voor de hand liggende motorbestemming. Toch is er eigenlijk geen betere manier om de beziens­ waardigheden en sensaties van deze regio te verkennen dan per motorfiets. Die blijkt juist hier, in dit nog steeds relatief onaangetaste en nog niet door toeristen overspoelde deel, een ideale reisgenoot. En om dat te ervaren, rustte Bridgestone een stuk of tien motoren uit met de nieuwe Battlax Sport Touring T32-banden en bedacht een toer in tien etappes vanaf Acireale op Sicilië via Albidona, Alberobello, Amalfi en Rome naar Florence. Waarbij de route langs bijzondere plaatsen en over de mooist denkbare motorwegen voert. En er werd daar­ bij geheel in stijl overnacht op unieke plekken. Kortom: een motorreis die je zou maken als je op de valreep van 2021 in de hoofdprijzen bent gevallen bij de jaarlijkse oudejaarstrekking van de Staatsloterij… Precies zo voelde de uitnodiging voor deze trip namelijk, toen ik afgelopen zomer werd De veerboot brengt ons in 30 minuten voor 15 euro per motor plus bestuurder naar de overkant van de Straat van Messina. Met de Kawasaki Versys 1000 door het zwarte lava- landschap op de flanken van de Etna op Sicilië.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3