MotoPlus 04 - 2022
RIJ-INDRUK MOTOPLUS 37 Een modern 7-inch TFT-display met navigatie-optie en daaronder knipperlichten van Motogadget. De 11 kW sterke naafmotor sluit mooi aan op het klassieke concept. Dat zie je niet vaak meer, zo’n handgemaakt leren zadel ‘made in Sweden’. RGNT, we kunnen ons zo voor stellen dat je er nog nooit van hebt gehoord. Dat kan kloppen, dat hadden wij tot voor kort ook niet. RGNT (spreek op z’n Engels uit als Regent) is een jonge Zweedse start-up, die in 2019 het levenslicht zag toen Lina Kanstrup en Jonathan Åström in Kungsbacka hun visie werkelijk heid lieten worden. Inmiddels werken er veertig medewerkers op de fabrieksloca tie, die de op de jaren zestig en zeventig geïnspireerde machines van het nieuwe Zweedse merk met de hand assembleren. Dit jaar moeten er 1.000 stuks uit de fabriek rollen, allemaal in een onberispelijke klassieke en tijd loze jas. Het exemplaar in deze test is nog een voorserie-model, dat er geluidloos vandoor gaat als we ‘gas geven’. Het geheim is de directe aan drijving middels een naafmotor in het achterwiel. Van ‘trans missiegeluid’ door een ketting of een tandriem is dus geen sprake, en van het geluid van een wegrijdende tram als je optrekt al evenmin. Gewoon ‘stroom geven’ en genieten van de stilte. Meer niet. De accele ratie is daarbij zelfs wat terug houdend te noemen voor een elektrische motorfiets. Maar met 15 pk topvermogen – waarvan in werkelijkheid bijna 17 pk het achterwiel bereikt – bij een gewogen gewicht van 167 kilo trek je natuurlijk ook niet direct de stenen uit de straat. De RGNT heeft ongeveer dezelfde afmetingen als een Yamaha SR500, maar is tegelij kertijd lichter en minder sterk. Bij een stoplichtsprintje lijkt het haast of ’ie kunstmatig geknepen wordt. Het geheel voelt dus eerder harmonieus-lineair dan explosief dynamisch. Deze ‘electro-classic’ met een continu vermogen van 8,5 kW mag ook met een A1-rijbewijs gereden worden, en dan heb je een knap ogend fietsje voor een ‘125’je’. Op secundaire wegen bouwt de elektromotor bij zo’n 120 km/ uur op de teller af, dat blijken 115 echte kilometers te zijn. Zelfs bij lage winterse temperaturen bereikt het elektroblok toch nog een temperatuur van 80 à 90 graden Celsius. Op de plek waar normaal gespro ken een motorblok huist, wordt de RGNT gedomineerd door een imposant zwart accupakket. Dat is goed voor een capaciteit van 7,7 kWh en is alleen al goed voor 60 kilo gewicht. Het indrukwek kende stroompakket heeft een plek in een klassiek ogend stalen dubbel wiegframe. Het sap, bij te laden met huis houdstroom, is voor onze testrit voldoende voor een rondje van zo’n honderd kilometer, maar dan dien je wel vrijwillig ach ter auto’s en vrachtwagens te blijven hangen. RGNT geeft zelf trouwens een actieradius van 120 kilometer op. De resterende actieradius wordt helaas niet weergegeven op het 7-inch touchscreen-dashboard. Jammer, want dat is toch altijd handig om te weten als je onderweg bent met een elektrisch voer tuig. Volledig vertrouwen op de accucapaciteit zullen we wat dat betreft niet snel doen. Wel kun je het dashboard koppelen aan GPS en zelfs aan de Cloud. Het is maar dat je het weet. Moderne tijden dus voor een klassieker. Dat geldt ook voor de led-knip perlichten van Motogadget met hun bijna kristalachtige licht. Deze mix van stijlen uit diverse tijdperken doet een beetje den ken aan doorgaans extreem dure custom bikes. Sprekende voorbeelden van lang vervlogen motortijden zijn het metalen voorspatbord met kenmerkende montagebeugel, de verchroomde ronde koplamp en natuurlijk de draadspaak wielen. Retro in optima forma! Hetzelfde geldt natuurlijk voor het heerlijke, bruine leren zadel (gemaakt in Zweden) en het net als bij het al lang geleden ter ziele gegane Simson-Schwalbe schuingeplaatste bagagerek. Beide zijn trouwens optioneel. De echte kroon op deze Regent is misschien wel de in British Racing Green uitgevoerde alumi nium dummy-benzinetank met handgeschilderde belijning en geïntegreerd handschoenenvak. Aan de vering is overigens wel te merken dat dit nog een pre- productiemodel is. De twee stereo-schokdempers op de korte swingarm zijn namelijk weinig vergevingsgezind. Ze voe len overwegend stug en oncom fortabel aan. Daarentegen mist de telescoopvoorvork met mooi »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3