MotoPlus 04 - 2022

VERGELIJKINGSTEST MIDDENKLASSE SPORTFIETSEN 28 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Sport en middenklasse, het is een moeilijk te rijmen combinatie. Waarom? Omdat sport­ motoren zich hebben ontwikkeld tot exclu­ sieve technologiedragers. Het probleem is dat al die technologie klauwen vol geld kost. Liter­ zware superbikes kosten daarom makkelijk meer dan € 20.000,-. Soms een beetje minder, soms zelfs een beetje meer. Een bedrag dat niet iedereen kan of wil betalen, al klopt het hart nog zo snel van sportfietsen. Alternatie­ ven zijn zeldzaam. Tot € 10.000,- althans. Tot nu toe kon je alleen bij Kawasaki voor de Ninja 650 terecht. Dat is veranderd door de nieuwe R7 van Yamaha. Al gebiedt de eerlijkheid ons wel te zeggen dat die nieuwkomer de kaap van tien mille met 299 euro overschrijdt. Even afdingen aub. De komst van de R7 doet automatisch de vraag rijzen wie van de twee Japanners het sportieve voordeel in de lagere middenklasse heeft. Wie eist de hoogste plaats op het podium op? Tijd om naar een bochten-eldorado af te reizen. Direct na de koude start draait de Kawa twin van 649 cc nog iets te veel toeren, maar al snel hebben beide motoren een kalme rust­ pols. Het is verbazingwekkend hoe goed de koppeling van de Ninja 650 te doseren is. De geringste handkracht volstaat voor een druk­ punt dat zo helder is als het water van een ongerept bergmeer. De R7 kan daar niet aan tippen. Met even minimale handkracht mist die het zeer fijne gevoel bij het aangrijpings­ punt. Het maakt ons niet uit, de testmotor heeft de optioneel verkrijgbare en € 165,- kos­ tende quickshifter. Voor het opschakelen is dus sowieso geen koppeling nodig. Kawasaki heeft geen quickshifter voor de Ninja 650 in de aanbieding. Wel zijn rem- en koppelings­ hendel verstelbaar. De Yamaha kent deze luxe niet aan de koppelingszijde. De Ninja 650 en de R7 glijden soepel door het vroege stadsverkeer. De Yamaha knort met slechts 88 dB, de Kawasaki produceert 2 dB meer. Dat is volledig verenigbaar met de buurt- en dijkbewoners. Het valt nu al aan de zitpositie op dat Yamaha de R7 trimde in de richting van sport. Je kont vindt een plekje op een hoogte van 830 millimeter. De handen rusten op laag gemonteerde stuurhelften op 880 millimeter boven de grond. Snelle reke­ naars weten dat dit slechts een verschil van vijf centimeter oplevert. Er rust veel – niet te veel – gewicht op de armen van de R7-rijder. Vooral in de drukte van de stad zonder een ondersteunende tegenwind is dat een veel­ eisende positie. De Ninja 650 is compleet anders. Een rijder hoeft slechts 790 millimeter te overwinnen om plaats te nemen. Het stuur KAWASAKI NINJA 650 Levendige 68 pk sterke tweecilinder met lekker veel ZX-10R uitstraling. Ziet er goed uit, maar er moet flink aan het stuur getrokken worden om het voorwiel de lucht in te krijgen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3