MotoPlus 04 - 2022

EERSTE TEST MOTOPLUS 23  MOTOR vloeistofgekoelde zescilinder lijnmotor, krukas dwarsgeplaatst, dubbele bovenliggende ketting-aan­ gedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klep­ bediening via stoterbussen, wet-sump smering, injectie met één centraal gasklephuis Ø 52 mm, geregelde kata- lysator, 700 watt dynamo, 12 V/16 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak (plus elektrische achteruit), cardan, secundaire over­ brenging 2,75 : 1. Boring x slag 72,0 x 67,5 mm Cilinderinhoud 1.649 cc Compressie 12,2 : 1 Max. vermogen 118 kW (160 pk) bij 6.750 tpm Max. koppel 180 Nm bij 7.750 tpm RIJWIELGEDEELTE gegoten aluminium brugframe met aangeschroefd aluminium hulpframe, Duolever-voor- wielophanging met dubbele draagarmen en monoschok­ demper, Paralever enkelzijdige aluminium swingarm en monoschokdemper, Dynamic ESA ‘Next Generation’ (vering volledig elektronisch geregeld en instelbaar), dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger rem­ klauwen, schijfrem achter Ø 320 mm met dubbelzuiger remklauw, deelintegraal-ABS, tractiecontrole. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaten 120/70ZR17; 190/55R17 Banden in test Bridgestone T32 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.618 mm, balhoofd- hoek 62,2°, naloop 106,4 mm, veerweg v/a 115/135 mm (B en Grand America: 115/125 mm), zithoogte 810-830 mm (GTL, B en Grand America: 750 mm), rijklaar gewicht vol­ getankt 343 kg (GTL: 358 kg; B: 344 kg; Grand America: 370 kg), tankinhoud 26,5 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 10.000 km Kleuren zwart (optioneel: Sport en Option 719 (GT); Exclusive en Option 719 (GTL, B en Grand America) Prijs K1600GT NL € 30.900,- / B € 27.080,- Prijs K1600GTL NL € 33.400,- / B € 29.280,- Prijs K1600B NL € 30.800,- / B € 27.130,- Prijs K1600 Grand America NL € 34.800,- / B € 30.775,- INFO NEDERLAND www.bmw-motorrad.nl INFO BELGIË www.bmw-motorrad.be TECHNISCHE GEGEVENS BMW K1600GT gevoelig voor de vele honderden bitumen repa­ ratiestroken, die je in dit gedeelte van Spanje als wild kronkelende slangennesten in bochten tegenkomt, meestal op de ideale lijn. Niet rem­ men, lekker laten rollen in zo’n geval. Temeer ook omdat de K1600’s best pittige ankers heb­ ben. Je kunt er desgewenst loeihard mee anke­ ren, maar voor een argeloze toerrijder zijn ze misschien wel iets te veel van het goede. Als we op de testroute een wat langer en stik­ donker tunneltje door een rotswand in duiken, word ik meteen even herinnerd aan het feit dat deze K1600’s een vernieuwde adaptieve led-kop­ lamp hebben. De volle bak licht draait namelijk, afhankelijk van de hellingshoek die je maakt, met je mee (+/-35 graden, voorheen 24 graden) en doet de weg voor je over een breed oppervlak in het licht baden. Ook bij remmen en accelereren wordt de lichtbundel automatisch ‘genivelleerd’ voor optimale verlichting van het wegdek. Heb je een fetish voor lampjes, dan val je met de nieuwe K1600’s trouwens helemaal met de neus in de boter, want ze hebben alle vier ‘Welcome’-, ‘Goodbye’- en ‘Followme home’-lichtfuncties. Bij het ‘Welcome light’gaan voor- en achterlicht na het inschakelen van het contact even volop Daarmee komen we weer bij het begin van dit verhaal. Kun je zonder? Natuurlijk kun je zonder, maar het is stiekemwel erg lekker als het er toch allemaal op zit en dat heeft ongetwijfeld met de ongrijpbare ‘heb’-factor te maken. Het vlees is bij velen van ons immers zwak. Mis ik nog iets? Eigenlijk niet. Voor een wekenlange motorvakan- tie kriskras door Europa is alles wat je wensen kunt standaard aan boord of optioneel te krijgen. De bagageruimte is bovendien bovenmodaal met twee royale zijkoffers en in het geval van de GTL en de Grand America ook nog een flinke topkoffer. Aan weerszijden van de kuip zitten twee afsluitbare bergvakjes en je smartphone kun je kwijt in een apart waterdicht vakje boven het TFT-scherm, waarin ook een USB-C-poort zit om de telefoon tijdens het rijden op te laden. Bang voor oververhitting hoef je niet te zijn, daar zorgt een speciaal ventilatortje voor. En voor grijpgrage vingertjes hoef je ook niet te vrezen, want het vakje wordt afgesloten door de ruit die er na het uitschakelen van het contact voor schuift. Slim. En met de optionele centrale ver- grendeling sluit je met een druk op de knop de koffers en de andere bergvakjes. Handig als je op een drukke parkeerplaats bovenop een berg even van je K1600 wegloopt om te genieten van een magistraal uitzicht over Malaga en de Middel- landse Zee. Mis ik dan echt niets? Nou, als ze zo’n K1600 nou eens een kakelverse ‘café con leche’ konden laten zetten om dat uitzicht extra cachet te geven, was ik helemaal om. Maar ja, dat zou de prijzen, die beginnen bij een kleine maar niet bepaald kinderachtige 31 mille, weer onnodig opdrijven, want kun je zonder? Tuurlijk, maar het is wel verdraaid lekker… branden voor ze terugvallen in de wachtstatus tot de motor daadwerkelijk wordt gestart en na het uitschakelen van de motor worden voor- en achterlicht in de ‘Goodbye’-functie even kort geactiveerd, waarna ze langzaamweer doven. Met de ‘Followme home’-functie kun je na het uitschakelen van het contact even kort op de grootlichtschakelaar drukken, waarna de kop­ lamp gaat branden. Handig als je bijvoorbeeld in het donker moet manoeuvreren of naar een onverlichte garagedeur moet lopen. n De voeten op de treeplanken en ontspannen snelweg-cruisen, de Grand America maakt het je wel heel comfortabel, al slaat ’ie een stuurweggetje ook niet af. Hij heeft een hogere ruit dan de K1600B en heerlijk luxe zadel. Wellness op wielen… -CONCLUSIE

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3