MotoPlus 04 - 2022

EERSTE TEST BMW K1600-LIJN 22 MOTOPLUS EERSTE TEST De GT voelt logischerwijs het meest sportief van de vier aan. Je moet hem daarbij wel wat bewus­ ter en dwingender sturen dan zo’n relatief lichte naked, maar op de brede en bochtige berg­ wegen in Andalusië voelt de GT zich prinsheerlijk als je er een wat straffer tempo op na houdt. De onderlinge verschillen tussen de vier wor­ den, naast de gewichtsverschillen, in hoofdzaak bepaald door zitpositie en zithoogte. Met een zadelhoogte van desgewenst 810 of 830 milli­ meter zit je op de GT het hoogst en daarnaast zit je er gevoelsmatig ook het meest ‘op’, wat een lekker direct en ook wat actiever stuurgevoel geeft. Op de andere drie zit je met 750 millime­ ter duidelijk een stukje lager en ook meer ‘in’de motor, wat net even iets minder dynamisch aan­ voelt. Bij de GTL komt het stuur ook nog nadruk­ kelijker naar je toe, wat voor een meer gesloten houding zorgt. Dat went echter snel en voor je het door hebt loods je deze op-en-top toerbuffel ook al sportief door het bochtenwerk. Goed om te weten is dat BMW voor de GTL en de Grand America nog een hoger 800mm-zadel heeft en voor de GT een lager 780mm-exemplaar. Toch geldt voor alle vier dat je met een redelijk gemiddelde Hollandse lengte van 1,85 meter goed met de voeten plat bij de grond kunt. Dat maakt rangeren met deze kolossen iets gemak­ kelijker, dan dat je krampachtig op de punten van je tenen moet balanceren om de boel over­ eind te houden. Maar mocht je je – bijvoorbeeld op een listig bergweggetje – toch een keer in de problemen manoeuvreren, dan kun je met de K1600’s altijd nog de troefkaart van de elektri­ sche achteruitversnelling uitspelen. Daarvoor zet je de versnellingsbak in neutraal, schakel je de achteruit in met de knop op de linker stuurhelft en vervolgens druk je op de startknop. En hup, daar rol je al beheerst stapvoets achteruit. Niet schrikken van het hogere stationair toerental dat de zescilinder dan draait, dat is om te voor­ komen dat je de accu hierbij leeg trekt. Staat de boel weer in de goede richting, spurt je er weer vandoor, eventueel publiek in stomme ver­ bazing achterlatend. Het Dynamic ESA ‘Next Generation-veersys­ teem kwam al even voorbij en ook dat is op alle vier de K1600’s identiek. In de Rain- en Road-modi (Cruise en Road voor de K1600B en Grand America) wordt standaard de Road-dem­ ping gebruikt, maar met een druk op de knop kun je desgewenst al rijdend switchen naar Dynamic-demping. Omgekeerd kun je de Dyna­ mic-rijmodus, die standaard gecombineerd wordt met de Dynamic-demping, ook weer combineren met de Road-demping. Ben je er nog? Afijn, op lange snelwegetappes is de com­ fortabele Road-demping de stand die je hebben moet om de kilometers aangenaam zeilend weg te tikken – waarbij je op de K1600B en de Grand America je voeten trouwens ook heerlijk ont­ spannen op de forse treeplanken kwijt kunt –, maar als je tussen de bedrijven door even een bergweg sportief wil meepakken, dan is Dyna­ mic de juiste keuze. Oneffenheden worden dan weliswaar iets nadrukkelijker doorgegeven, maar in deze stuggere modus heeft de K1600 duidelijk voelbaar minder de neiging om wat na te deinen op die onregelmatigheden, wat uiteindelijk de stuurpret weer ten goede komt. Overigens zijn ze alle vier in dezelfde mate Geschoeid op Amerikaanse cruise-leest is de K1600B lang en laag. Het lage ruitje is elektrisch verstelbaar en biedt verrassend veel protectie. Vier voorkeuzetoetsen voor diverse boordfuncties, handig! Alle K1600-smaken op een rij.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3