MotoPlus 04 - 2022
EERSTE TEST MOTOPLUS 21 quickshifter, waardoor je de koppeling eigen lijk alleen nog maar bij wegrijden en stoppen nodig hebt. Eenmaal aan de rol kun je in feite zo doortikken naar de zesde versnelling, een soort ‘one-size-fits-all’-versnelling, want als je wilt kun je er alles in doen, zo beresterk is deze zes cilinder, en dat al vanaf zo’n 1.000 toeren. Heel aangenaam op de snelweg, maar als die wordt verruild voor uitdagend slingerende Andalusische binnenwegen, nodigt deze zes pitter absoluut uit tot een sportievere rijstijl en ontpopt die quickshifter zich tot een echte ‘must have’als je het blok even stevig in de toeren jaagt en je de bak naadloos door kunt trappen van twee naar zes. Heerlijk! Ook terugschakelen met de quickshifter is een verslavende bezigheid. Terugtikkend door de bak bij afremmen op de motor, ook alweer perfect naadloos, trakteert de K1600 je namelijk op een lekker sportief ploffend uitlaatgeluid, omdat de elektronica steeds een dotje tussengas geeft als je het schakelpedaal een tik omlaag geeft. Mocht je een keer iets te enthousiast terugschakelen, dan voorkomt de nieuwe en standaard motorslipregulatie (MSR) LUXE NOG LUXER Het kwartet modellen uit BMW’s K-lijn heeft standaard al een bovengemiddeld rijke uitrusting, maar BMW zou BMW niet zijn als daar middels de bekende optiepakketten en andere accessoires niet nog een flinke schep bovenop kan worden gedaan. Links de optiepakketten per model, maar naar wens en afhankelijk van het model kun je bijvoorbeeld ook nog kiezen voor een laag zadel (780/800 mm, alleen GT), hoog zadel (800 mm, alleen GTL en Grand America), sportuitlaat, diverse ruiten en Option 719-accessoires, waaronder een set smeed wielen. Kortom, de keuze is reuze! MODEL PRIJS K1600GT Comfort-pakket: Keyless Ride, centrale vergrendeling, quickshifter, alarm € 1.142,- Tour-pakket: Audio System 2.0, extra led-koplamp, valbeugel € 1.556,- K1600GTL Comfort-pakket: Keyless Ride, centrale vergrendeling, quickshifter, alarm € 1.689,- K1600B Comfort-pakket: Keyless Ride, centrale vergrendeling, quickshifter, alarm € 1.142,- Tour-pakket: Audio System 2.0, extra led-koplamp, valbeugel, treeplanken of extra bagagevak € 1.724,- K1600 GRAND AMERICA Comfort-pakket: Keyless Ride, centrale vergrendeling, quickshifter, alarm € 1.142,- dat het achterwiel begint te stempelen. Daarbij worden de gaskleppen heel even geopend om de slip op te heffen en de motorfiets te stabili seren. Gasrespons bij dit alles? Al even naadloos als de bak, en van lastwisselreacties was na de laatste update in 2017 al geen sprake meer. Een dijk van een blok dus! Motorblok en quickshifter verraden eigenlijk al dat de K1600GT twee gezichten heeft. Ener zijds is het een formidabele toermachine en anderzijds heeft ’ie ook een lekker rauw sportief randje. Dat komt ook in het stuurkarakter boven drijven. Ontspannen toeren of sportief sturen, de GT laat hier in Andalusië zien dat hij beide kunst jes perfect beheerst. Feit blijft wel dat je met een rijklaar gewicht van liefst 343 kilo een flinke brok motorfiets onder je hebt. De andere drie doen er nog een schepje tot een flinke schep bovenop met 344 kilo voor de K1600B, 350 voor de GTL en liefst 370 kilo voor de Grand America. Maar toch – en dat geldt voor alle vier weliswaar in verschillende mate – is het verbazingwekkend om te ervaren hoe goed ze dat gewicht bij BMW hebben weten te verbloemen als de wielen een maal rollen. Een schichtige hyper naked zal het natuurlijk nooit zijn, maar het kwartet K1600’s is stukken handelbaarder dan je op basis van hun voorkomen zou verwachten. Met banden die nog niet helemaal op temperatuur zijn, hebben ze aanvankelijk en in verschillende mate heel even last van wat ‘doorvallen’in een bocht, maar dat gevoel verdwijnt snel. Kan het nog luxer? Tuurlijk, de GTL springt op comfortgebied nog even over de GT heen, met onder meer een royale topkoffer en een audiosysteem. Het standaard zadel is een stukje lager dan dat van de GT en doordat het stuur meer naar je toekomt is de zit iets minder dynamisch als op de GT. Ook sjiek: floor-verlichting als optie. Kun je ook in het donker niet om je K1600 heen. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3