MotoPlus 04 - 2022

EERSTE TEST BMW K1600-LIJN 20 MOTOPLUS EERSTE TEST kunt het naar keuze ‘full screen’of ‘split screen’ gebruiken. In dat laatste geval wordt het scherm opgedeeld en kun je naast gebruikelijke zaken als snelheid en toerental in een apart gedeelte van het scherm ook extra functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld navigatie, in beeld brengen. Alle knoppen en functies ten spijt blijft de 1.649 cc metende zescilinder lijnmotor in het vooronder toch het kroonjuweel van de K1600- lijn. Deze slechts 55,5 centimeter brede kracht­ bron, die in alle K1600-modellen identiek is, is in de basis ongewijzigd maar heeft nu wel de Euro5-horde genomen door gebruik van onder andere twee klopsensoren aan de achterzijde van het cilinderblok en twee extra lambda-­ sondes achter de twee katalysatoren. Hij klinkt na het starten nog net zo verslavend hees uit zijn beide uitlaatdempers als voorheen en bij­ komend preteffect van de Euro5-ingreep is dat het maximum vermogen weliswaar nog steeds – een niet bepaald misselijke – 160 pk is, maar dat dit vermogen er nu al bij 6.750 toeren uitrolt, 1.000 toeren eerder dan bij de vorige generatie. Bovendien is het maximum koppel gestegen van 175 naar liefst 180 Nm bij 5.250 toeren. Met name in het belangrijke toerengebied tussen 3.500 en 7.000 toeren ligt de koppelkromme nu overal een stukje boven die van het voorgaande model. Bij een gangetje van 130 km/uur op de Spaanse snelweg draait het blok een rustige 3.500 toeren in de zesde versnelling. Maar voor een vlotte inhaalactie op de linkerbaan hoef je in feite niet eens terug te schakelen. Even een streepje gas erbij en de ongekend soepele zes­ pitter begint er ogenblikkelijk met vereende kracht aan te sleuren. Met de GT zit je dan binnen een paar keer knipperen met de ogen dik boven de 200 km/uur, iets wat je met de Grand America overigens niet zal lukken. Deze is volgens BMW omwille van maximale stabiliteit onder alle omstandigheden elektronisch begrensd op een top van 162 km/uur met het oog op de montage van extra uitrusting aan de achterzijde, waardoor de wiellastverdeling kan wijzigen. Op- en terugschakelen gaat trouwens zonder gebruik van de koppeling, want de testmotoren zijn voorzien van de ‘Shift Assistant Pro’, ofwel BMW’s quickshifter. Deze is onderdeel van het Comfort-pakket, dat verder onder andere cen­ trale vergrendeling en Keyless Ride omvat (zie ook kader). De contactsleutel kun je dus in de zak van je motorjas doen, op contact zetten gaat met een grote drukknop. Maar terug naar die Je zou het niet zeggen, maar ook een 344 kilo wegende kolos als de K1600B voelt nog verbazingwekkend lichtvoetig aan als de wielen rollen. De GT kan heel veel, als ’ie nu ook nog een ‘café con leche’ kon maken om van het uitzicht te genieten… Het 10,25-inch TFT-breedbeeldscherm heeft diverse gebruiksopties, onder meer voor navigatie (foto), en kan ook ‘split screen’ worden gebruikt. Middels de controller-ring en de menu-button scroll je via het dashboard door diverse functies. De ‘R’-knop is de elektrische achteruit. De rijmodus kies je op de rechter stuurhelft met de mode-knop. Het kroonjuweel van de K1600-lijn, de 1.649 cc metende en 160 pk sterke zes­ cilinder-lijnmotor. Een dijk van een blok!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3