MotoPlus 04 - 2022

EERSTE TEST MOTOPLUS 19  Begin jaren negentig reed een oom van me een dikke luxe wagen van Duitse makelij. Die slee zat wer­ kelijk bomvol foefjes en slimmigheden, helemaal voor die tijd. Per ongeluk een scheetje laten ontsnappen? Geen punt, gênante luchtjes werden met een speciale ventilatiefunctie razendsnel gefilterd. Noodzakelijk? Helemaal niet natuurlijk, even het raampje open en het luchtje was ook gevlogen, maar leuk was het wel. Voor alles een knopje, een soort van ultiem gevoel van luxe gaf dat. Onwillekeurig moet ik er even aan denken als ik in het zadel van de nieuwe BMW K1600GT over de snelweg richting de heuvels in het achterland van de Spaanse badplaats Malaga zoef. Net als die luxebak van des­ tijds is ook BMW’s zescilinder toermachine zo’n ultiem luxebeest met ‘voor alles een knopje’, hoewel onwel­ riekende geurtjes in dit geval direct door Moeder Natuur worden geabsorbeerd. Maar knopjes en luxe- superlatieven evenwel genoeg op deze GT. Eentje om de royale ruit elektrisch in hoogte te verstellen bijvoorbeeld. Een druk op de knop en de ruit zoemt flink de hoogte in, tot hoofd en schouderpartij aan­ genaam en vrij van turbulentie uit de wind zitten. Op dezelfde linker stuurarmatuur zitten ook de knoppen voor de cruise controle, altijd handig op de snelweg. Helaas nog geen radargestuurde cruise controle. Dat blijft bij BMW vooralsnog voorbehouden aan de R1250RT. Vanaf deze stuurhelft fiets je met de menu- knop en controller-ring ook door alle andere moge­ lijkheden van de K1600. Nieuw zijn de vier knoppen in het linker paneel van de stroomlijn, waarmee je snel toegang hebt tot liefst 18 functies, zoals bijvoorbeeld navigatie of handvatverwarming. Welke functiona­ liteiten dat zijn bepaal je zelf, want de knoppen zijn vrij programmeerbaar. In het geval van de K1600GTL en Grand America kun je trouwens ook het standaard aanwezige Audio system 2.0 aan zo’n voorkeuzeknop koppelen en begeleid door je favoriete muziek rich­ ting de heuvels in het noorden snorren. Voor de GT en de K1600B is dat audiosysteem optioneel. Als we dan toch nog een knopje zouden missen, dan zou het er een voor elektrische bediening van de spiegels zijn. Klinkt misschien gek, maar op zo’n luxe­ beest als de K1600 voelt het stiekem toch een beetje als behelpen als je voor alles een knop hebt, maar de spiegels handmatig moet verstellen. Afijn, we zouden bijna de rechter stuurhelft vergeten. Daar huist de knop om de rijmodi Rain, Road of Dynamic te selec­ teren, met daaraan gekoppeld een passende setting van het elektrische Dynamic ESA ‘Next Generation’- veersysteem. Dat past de demping automatisch aan de rijomstandigheden aan en waar je voorheen de veervoorspanning voor en achter nog handmatig moest aanpassen gebeurt dat nu ook automatisch, op basis van data van sensoren op voor- en achter­ vering en de nieuwe 6-assige IMU. Door implemen­ tatie van dat laatste werken nu ook ABS en tractie­ controle hellingshoekafhankelijk. Wat je ook selecteert of wijzigt, de kans dat het je ontgaat is gering met het nieuwe TFT-display in breedbeeld-formaat. Dit liefst 10,25 inch metende kleurenscherm kennen we al van de R1250RT en de R18B en Transcontinental en zit nu dus ook op de K1600-modellen. Het is voorzien van geïntegreerde navigatie en connectiviteit middels de gratis BMW Motorrad Connected app voor je smartphone en je Het is inmiddels alweer elf jaar geleden dat BMW de K1600GT lanceerde. Een überluxe zescilinder-toermachine lanceren in tijden van crisis, dat zagen velen destijds niet aankomen. Anno 2022 is de zescilinder een gevestigde waarde in het BMW-gamma en is de lijn uitgebreid met de GTL en de op de Amerikaanse toerleest geschoeide K1600B en Grand America. Voor dit modeljaar is het platform over de Euro5-horde getild en zijn er nog wat snuisterijen aan de toch al niet misselijke uitrusting toegevoegd. Tijd voor een hernieuwde kennismaking onder de Spaanse zon. | Tekst: Jeroen Hidding; Foto’s: Jörg Künstle, Markus Jahn | DE LIJN VAN SUPERLATIEVEN »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3