MotoPlus 03 - 2022

OCC ASION MOTOPLUS 85  De techniek De meest actuele versie van de SV V-twin is al vanaf tweeduizend toeren goed bij de les, maar wordt vanaf drieduizend toeren echt goed wakker. In het middengebied is het blok lekker krachtig en ook voor hogere toerentallen draait ’ie zijn handen niet om. Anders dan bij een paralleltwin met een 360° krukas met gelijkmatige ontstekingsinter- vallen heeft een V-twin door de blokhoek juist onregelmatige ontstekingsintervallen, met een heel kenmerkend klankbeeld en motorkarakter. Ook is de massabalancering van een 90° V-twin optimaal en komt de relatief smalle bouwwijze de frameconstructeurs weer tegemoet. Nadelen zijn er natuurlijk ook, zo is een V-twin relatief duur om te produceren. Het blok heeft immers twee cilinderkoppen, twee nokkenasaandrijvingen en een redelijk ingewikkelde gasklephuisconstructie. Bovendien zijn de beide cilinders in de regel niet altijd helemaal gelijk, terwijl ook het uitlaatsysteem de nodige plek vraagt. Bij middenklasse motoren strepen fabrikanten juist bij het blok met het rode potlood en zetten nu allemaal veel­ vuldig in op paralleltwins. Die blokken zijn veel goedkoper te produceren, terwijl met trucjes als verzette kruktappen toch heel goed het karakter van een V-twin ‘gekloond’ kan worden. Toch bewijst de consequent geüpdatete V-twin van de SV dat deze blokconfiguratie ook na meer dan 20 jaar nog spring­ levend is. Als aandrijfunit in zowel de SV650 als V-Strom 650 neemt de kleine, bijzonder robuuste V-twin bijna de helft van de Suzuki-verkopen voor zijn rekening. Dan rest ons nog maar één ding te zeggen: chapeau! 1 2 4 Accessoires Pas de meest actuele SV650/X kreeg wat straffere veerelementen voor het wat meer sportievere werk. Maar ook hier valt er nog wel wat te ver­ beteren, een aantrekkelijk geprijsde middenklasse allrounder ga je immers niet behangen met high-tech vering uit Scandinavische regionen. Onder meer het Nederlandse Hyperpro [1] (www.hyperpro.com ) heeft ver- schillende kits (met lineaire en progressieve veren) voor de SV650 in haar assortiment, voor zowel voor als achter. Voor alle generaties SV is er wel een speciale kit beschikbaar, waarmee de werking van de standaardvering naar een hoger plan wordt getild. Wie de kassa helemaal graag wil laten rinkelen, kan zijn of haar SV ook trakteren op volledig instelbare elementen van onder andere Öhlins. Voor toeristisch en niet sportief ingestelde rijders is een ruime tanktas met praktische snelsluiting een absolute aanrader. Zoals deze Pro Daypack [2] (€ 152,95) van SW Motech (exclusief Pro Tankring à € 29,95) met een varia- bele inhoud van vijf of acht liter dankzij een handige ritssluiting. Vervangingsuitlaten doen het doorgaans ook goed. Let wel, de vaak prij- zige einddempers voorzien zelden in betere prestaties, maar komen vooral de optiek ten goede. Zeker een compacte rvs Yoshimura-demper [3] – ooit als originele fabrieksaccessoire geleverd – is waardeverhogend. Dat geldt ook voor professioneel gemonteerde stalen remleidingen, die de remwerking/-dosering verbeteren. Een beetje bescherming tegen de elementen bood enkel de tot 2008 geleverde S-versie. Eigenaren van een naakte SV die toch enigszins beschut willen zitten, kunnen een beroep doen op modelspecifieke ruitjes, zoals deze van MRA [4] . 3

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3