MotoPlus 03 - 2022

OCCASION SUZUKI SV650/GLADIUS 84 MOTOPLUS OCC ASION Nieuw dashboard, waar de toerentel- ler nog altijd een prominente plaats heeft. Kunststof afdekking van het frame, dat nu van staal is. Terug in de toekomst De designpen tekende meer ronde, organische vormen en ietwat brutale kleurtjes. Dat zou het geheel een licht futuristische uitstraling moeten geven, maar echt goed sloeg de Gladius nooit aan. Dat was misschien ook wel het gevolg van een kleine stap terug: stalen frame, hoger gewicht, eenvoudigere vering. Maakt dat de SFV650 Gladius dan ook een slechtere motorfiets? Ja en nee. Het licht gemodificeerde blok had nóg betere omgangs­ vormen zonder aan karakter in te boeten. En dankzij een smallere buddy en lagere zithoogte kwam ’ie ook kort­ benige dames en heren tegemoet. Er waren dus ook zeker pluspunten. En de S-versie? Die werd geschrapt uit het programma. Bezichtiging Opgelet, Gladius-exemplaren uit de eerste bouwjaren werden ook geleverd zonder ABS. Op de tweedehands- markt worden die begrijpelijkerwijs ook wat goedkoper aangeboden. Het betekent ook dat ze later wel wat moei- lijker te verkopen zijn. De Gladius is namelijk erg populair onder weinig ervaren motorrijders, die niet graag van dit assistentiesysteem afzien. Omdat de motor populair is onder onervaren rijders, liggen kleine valschades op de loer. Deze laten zich weliswaar door de verschillende kunststofdelen erg netjes repareren, let echter wel op krassen op metalen delen (bijvoorbeeld frame of uitlaat), en op het feit of de stuurnokjes niet zijn afgebroken, wat vaak duidt op meer dan een onschuldige staande val. Terug naar toen Nieuwprijs € 7.299,-, toch tweehonderd euro minder dan de matig succesvolle voorganger Gladius. Wel- iswaar nog altijd met het nagenoeg identieke stalen frame, maar nu wel weer gewoon onder de bekende, oude naam. En slanker, lichter en met een lichte retro-optiek. Bovendien zaten er ook nog wat extra pk’s in het vat, het blok werd namelijk op bijna zestig punten aangepast. Desondanks blijft de SV650 wat hij sinds 1999 al was: een levendige, lichtvoetige stuurmachine die op secundaire wegen helemaal opbloeit. Dankzij straffere veerelementen stuurt de SV ook meer precies dan de niet optimaal gedempte Gladius. In 2018 volgt ook nog de SV650X Café Racer met flyscreen, clip-ons en naar achteren geplaatste voetsteunen. Werd geen verkooptopper. Bezichtiging De SV650 blijft een bijzonder stabiele factor binnen de Suzuki line-up. Afgelopen jaar rangeerde hij zich nog achter beide V-Stroms in de top 3. Dat maakt dat ’ie ook op de occasionmarkt redelijk tot goed vertegenwoordigd is. Net onderhouden exemplaren met nog redelijk bescheiden kilometrages (vaak nog minder dan 20.000 kilometer) zijn al te vinden vanaf een kleine zesduizend euro. Omdat een nieuwe SV voor € 7.899,- in de boeken staat is de lucht naar boven voor een tweedehands exemplaar, hoe goed onderhouden ook, redelijk dun. De retro-achtige stijl met onder meer het getrapte zadel en ronde koplamp spreekt aan. Net als het informatieve lcd-dashboard. SV650X Bouwjaar 2009–2015 Bouwjaar 2016 tot nu Technische gegevens (2016) Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 645 cc, 56 kW (76 pk) bij 8.500 tpm, 64 Nm bij 8.100 tpm, zithoogte 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt 199 kilo, tankinhoud 13,8 liter, topsnelheid 205 km/uur, 0-100 km/uur in 3,9 sec, verbruik 1 op 28,6. Technische gegevens (2009) Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 645 cc, 53 kW (72 pk) bij 8.400 tpm, 64 Nm bij 6.400 tpm, zithoogte 790 mm, rijklaar gewicht volgetankt 201 kilo, tankinhoud 14,5 liter, topsnelheid 200 km/uur, 0-100 km/uur in 3,9 sec, verbruik 1 op 25,0.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3