MotoPlus 03 - 2022
OCC ASION MOTOPLUS 83 Bouwjaar 1999–2002 Nog uit de vorige eeuw: compleet analoog instrumen- tarium. Ook niet echt modern: de originele uitlaat, die vaak wordt vervangen. SV650S Digitale tijden breken aan: naast de analoge toeren teller een klein LCD- display. Velen vielen destijds voor de led- achterlichten. Bouwjaar 2003–2008 Technische gegevens (S-model, 2000) Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 645 cc, 52 kW (71 pk) bij 9.000 tpm, 62 Nm bij 7.400 tpm, zithoogte 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt 193 kilo, tankinhoud 16,0 liter, topsnelheid 212 km/uur, 0-100 km/uur in 3,6 sec, verbruik 1 op 20,0. Technische gegevens (2006) Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 645 cc, 53 kW (72 pk) bij 9.000 tpm, 64 Nm bij 7.200 tpm, zithoogte 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt 194 kilo, tankinhoud 14,0 liter, topsnelheid 200 km/uur, 0-100 km/uur in 3,7 sec, verbruik 1 op 20,0. Licht en wendbaar Klein, smal, licht: allemaal eigenschappen waar mee de 650 bij zijn debuut de middenklasse wakker schudt. Eigenschappen bovendien die onzekere rijders vandaag de dag nog steeds heel erg kunnen waarderen. Destijds werd de wat sportiever ogende S-versie als meest aantrekkelijke beschouwd, ondanks dat de vier kilo lichtere naked met het- zelfde aluminium frame maar met een breder stuur over dezelfde grondspeling beschikte. Er zijn ook verbeterpuntjes bij de twin, zoals de vering. Rustige rijders zullen er weinig problemen mee hebben, maar sportievelingen kiezen zonder twijfel voor har- dere veren (zie het kader ‘Accessoires’). Bezichtiging Het eerste modeltype AV, nog zonder ABS, is van- wege de zeer schappelijke prijzen enorm geliefd onder (her)opstappers, die zich over een aanzienlijk kilometrage van meer dan 50.000 kilometer abso- luut geen zorgen hoeven te maken. Mits netjes onderhouden uiteraard. Opletten geblazen bij carburateur-machines die ettelijke maanden stil hebben gestaan. De tegenwoordig gangbare, van bio-ethanol voorziene benzines (E5, E10) kunnen bij langere stilstand voor problemen zorgen bij de mengselvoorbereiding. Met hoeken en kanten Een meer hoekig gegoten aluminium frame, injectie en vanaf 2007 zelfs ABS. Modeltype WVBY laat zich niet alleen qua techniek van een modernere kant zien, ook qua design. Hij had grote schoenen om te vullen, wat hem niet helemaal lukte. De S-versie met subtiel topkuipje viel bij velen beter in de smaak dan de naakte uitvoering. Het rijwielgedeelte maakt ten opzichte van zijn voorganger een flinke stap vooruit, terwijl de prijs onverminderd aantrekkelijk bleef. Met opgewaardeerde modellen (meestal qua eind demper en vering) is in principe niets mis, wanneer het netjes uitgevoerd is althans. Bezichtiging Ook de tweede SV-generatie wordt voornamelijk in de privésfeer verhandeld, wat gezien de leeftijd niet meer dan logisch is. Zeker de modellen met ABS zijn gewild en daarvoor betaal je al snel rond de € 3.500,-. Heel veel meer moet je voor een type WVBY ook niet betalen. Over het algemeen is het aanbod behoorlijk ruim en dus loont het zich om te vergelijken. Is de vering onder handen genomen en/ of zijn er stalen remleidingen gemonteerd? Hoe oud zijn de banden, remblokken en ketting/tandwielen? Of zit er misschien wat extra’s bij de koop zoals bij- voorbeeld zadeltassen? Wilde ombouwexemplaren liever laten staan! SV650
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3