MotoPlus 03 - 2022

OCCASION SUZUKI SV650/GLADIUS 82 MOTOPLUS OCC ASION Zo heel af en toe maakt de wereld er kennis mee: een schot in de roos, de homerun, de droommotor voor de eeuwigheid. Iets dat Suzuki in 1999 lukte met haar SV650. Stante pede deed de nieuweling de ook toen al wat oubollige, tamme en bovenal saaie midden­ klasse-concurrentie verbleken. Het succesvolle debuut was vooral te verklaren door de vol­ ledig nieuw ontwikkelde V-twin met een voor destijds redelijk rijke 71 pk topvermogen. Maar het was vooral de manier waarop die paardjes galoppeerden waarmee de Japanner indruk maakte. Zelfs doorgewinterde testrijders die normaliter bij voorkeur in het zadel van vurige sportmachines bivakkeerden, stapten na een rondje Alpen met een grote grijns op het gezicht van de SV af. Ze berichtten ademloos over sportieve inhaalmanoeuvres en de snaar­ strakke rijeigenschappen van de rijklaar nog geen 200 kilo wegende machine, evenals de fantastische ergonomie en het lage verbruik. Simpelweg een dijk van een motor. Een succes­ vol hoofdstuk waar de fabrikant tot op de dag van vandaag nog de vruchten van plukt. De SV650 staat immers nog altijd in de prijslijst van Suzuki en verkoopt nog altijd goed. Bovendien doet het karaktervolle blok ook nog dienst in de succesvolle V-Strom 650. De twin doet dus al meer dan twintig jaar dienst in verschillende modellen. Niet dat de ingenieurs al die tijd stil hebben gezeten trouwens, veel onderdelen van het blok zijn in de loop der jaren onder handen genomen en gemoderniseerd. Onder meer de nokkenassen zijn aangepast en uiteraard werd ook de afstelling continu gefinetuned. De SV maakte dus van meet af aan grote indruk, al kan Suzuki van de verkoopaantallen van rond het millennium alleen nog maar dromen. Duizenden werden er van het eerste type AV (tot 2002) verkocht. De opvolger, WVBY genaamd, met een opvallend, wat hoekiger frame en vanaf 2007 uitgerust met injectie en ABS, was iets minder gewild, maar deed het verkooptechnisch nog altijd goed. De opvolger daarvan sloeg qua naam en type­ aanduiding een nieuwe weg in. De SFV650, roepnaam Gladius, zag er met zijn meer futu- ristische vormen weliswaar moderner uit, maar qua blok hield men het bij het oude, al werd de V-twin uiteraard wel weer gemoderniseerd. Over het blok bleef men unaniem lyrisch, de rest sloeg wat minder goed aan. Desondanks bracht Suzuki de Gladius nog van 2009 tot 2015 aan de man, en opvallend veel meer nog aan de vrouw. Sinds 2016 heet de middenklasser weer gewoon SV650 en is het nog altijd domweg een super goede motorfiets. Met nog steeds de geroemde V-twin – een spannende blokconfiguratie die steeds zeldzamer wordt. Alleen dat is al reden genoeg om eens uit te kijken naar een over het algemeen lekker betaalbaar geprijsde SV! n Een in de basis onveranderde V-twin voor bijna vier modelgeneraties. Inspiratiegebrek, besparings­ drift, conservatisme? Zeker niet, gewoon een dijk van een blok dat overtuigt qua karakter en kwali­ teit. De hoofdreden ook waarom Suzuki’s SV650 zo massaal is omarmd! | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: Suzuki, archief | DOOR IEDEREEN GELIEFD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3