MotoPlus 03 - 2022
REPORTAGE MOTOPLUS 81 “Tot aan het begin van de zomer zullen er nog productie problemen zijn” Wat zeggen de fabrikanten? We hebben een aantal fabrikanten om een reactie gevraagd ten aanzien van de huidige leveringsproblematiek. BMW Ook de BMW-productie heeft te kampen met leveringsproblemen. Langere levertijden zouden op den duur bij de F-modellen en de R nineT-modellen kunnen ontstaan. Af-fabriek niet leverbaar zijn op moment van schrijven het optionele audioplatform (R1250RT) en de optionele ACC-snelheidsregeling (R18B/ Transcontinental en R1250RT). Deze kunnen echter bij beschikbaarheid achteraf worden geïnstalleerd. Harley-Davidson Concrete cijfers over afzonderlijke modellen kunnen ze bij Harley-Davidson niet geven. In principe zorgen het gebrek aan ruwe grond stoffen, de aanhoudende pandemie en de lockdowns van de afgelopen anderhalf jaar ook bij de Amerikaanse fabrikant deels voor vertragingen bij leveringen. Die situatie zal waarschijnlijk ook in 2022 nog wel even aan houden, ook al doen ook de Amerikanen er alles aan om de productie volgens planning te laten verlopen. Honda In de laatste tien maanden zijn er ook hier ver- tragingen geweest, waar de markt als geheel om meer motorfietsen vroeg dan er geleverd konden worden. Toch heeft Honda in zowel Nederland als België een goede plus weten te realiseren. Ook Honda’s leveranciers zijn afhankelijk van de situatie in producerende landen, al is het hierbij iets anders gesteld dan in de auto-industrie, zo geven ze bij Honda aan. Daar vindt in de regel pas na bestelling de productie of individualisering van een auto plaats. Bij Honda zien ze een krappere bevoorrading momenteel niet als het grootste probleem. Kawasaki Sinds ongeveer medio 2020 is er sprake van vertragingen bij bepaalde modellen. De onderdelenvoorziening lijkt daarbij redelijk buiten schot gebleven. Bij Kawasaki hanteren ze in de regel lange voorlooptijden voor wat betreft productie en levering. Doel blijft om vóór de seizoensstart een groot deel van de productie bij de dealers en in het centrale magazijn te hebben. Of de problemen groter worden is ook bij Kawasaki moeilijk te voor- spellen, aangezien een en ander grotendeels afhankelijk is van ad-hoc lockdown-maatrege- len bij de verschillende toeleveranciers. Voor- alsnog lijkt stabilisering van de situatie op de korte termijn nog niet in zicht, ook al omdat de ene keer kunststof delen worden geraakt en een andere keer elektronica, zoals bijvoor- beeld ABS-sensoren. Suzuki Uiteraard wordt ook Suzuki, net als andere fabrikanten, door de gevolgen van de pan- demie geraakt. In welke mate dat is, laat de Japanse fabrikant niet los. Verdere informatie en details ontbreken dus. Triumph Momenteel is er sprake van lichte vertragingen van een tot twee weken bij nieuwe modellen. Dat heeft volgens Triumph verschillende oor- zaken, bijvoorbeeld minder capaciteit in de internationale logistiek of leveringsproblemen bij toeleveranciers. Ook hier wordt gevreesd dat het eerst nog even slechter zal gaan voor het herstel wordt ingezet. De Britten verkeren wel in de gelukkige omstandigheid dat er momen- teel geen sprake is van productietekorten. Voor- alsnog verloopt de productie volgens plan. Yamaha Yamaha heeft ook nog te kampen met langere levertijden. Met name de schaarste aan ruwe grondstoffen en de daarmee gepaard gaande vertragingen bij de onderdeelleveranties van toeleveranciers zijn daar debet aan. Ook de huidige logistieke problemen wereldwijd spelen een rol. Vanuit Yamaha is er heel veel geïnvesteerd om de productie geografisch beter te verspreiden in verband met de ver- schillende landelijke Covid-19-maatregelen. Op die manier kan er een betere continue stroom van leveringen worden bewerkstelligd voor het dealernetwerk. De komende periode zal inderdaad nog uitdagend zijn, maar ver- wacht wordt dat er vanaf het tweede kwartaal verbetering komt. Zero Het jaar 2020 was al een uitdaging voor Zero, maar door aanhoudende problemen bij toe leveranciers en in de logistiek is het nog iets lastiger geworden voor Zero, dat in Californië produceert. De voor Europa geproduceerde en bestelde motoren worden per container naar Rotterdam verscheept. Normaal gespro- ken duurt dat ongeveer acht weken, maar inmiddels kost het gemiddeld zo’n vier weken extra. Een container is dus zomaar twaalf weken onderweg. Door een uitgekiende plan- ning hopen ze bij Zero wel gewoon te kunnen leveren, alhoewel vertragingen niet uit te sluiten zijn. Umberto Uccelli, Vice President Zero Motorcycles vier tot zes weken kunnen verschuiven. Het is voor een merk als Yamaha momenteel dus moeilijk om beloftes te doen aan haar dealers en klanten. Ook Kawasaki, met net als Yamaha een Europees hoofdkwartier in Nederland, zit in een soortgelijke situatie. Ook Kawasaki kampt met een tekort aan onderdelen en kan nog niet zeggen welke modellen daardoor in welke mate getroffen worden. Toch hebben veel klanten de afgelopen maanden nog hun droommotor mogen ontvangen, ook omdat merkdealers onderling vaak goed samenwerken en waar nodig modellen met elkaar ruilen. Maar ook die bewegingsvrijheid wordt natuurlijk steeds krap- per. Desondanks zijn de meeste merkdealers onder de streep tevreden over het afgelopen jaar en lijkt ook de klant te beseffen dat wach- ten een (hopelijk tijdelijk) onderdeel van deze onrustige tijd is. n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3