MotoPlus 03 - 2022
NIEUWE BANDEN 2022 PRAKTIJK PRAKTIJK MOTOPLUS 73 Michelin De bandenleverancier in de MotoGP huldigt in 2022 niet het principe ‘Win on Sunday, sell on Monday’ en zet niet in op prestige, maar kiest voor een meer pragmatische benadering van de markt met een nieuwe allrounder voor forenzen op scooters en 125’s en de nieuwe Road 6/GT voor de toermarkt. Mitas Naast de bekende ‘Big Six’ in motorbandenland is dit Tsjechisch-Sloveense banden merk een van de weinige exoten die consequent en heel doelgericht haar product gamma uitbouwt. Dat komt niet in de laatste plaats door de niet bepaald kleine Trelleborg Group, die hoofdeigenaar van het bandenmerk is. City Extra Inhakend op de ‘boom’ in het forenzenverkeer, heeft Michelin de al langer bestaande City Pro naar de City Extra getransformeerd. Het belangrijkste kenmerk van de voorganger, de enorm veilige constructie met een drielaags versterking (!) onder het loopvlak, is ook op deze Extra aanwezig. Ook niet onbelangrijk in dit segment: de levensduur moet flink gestegen zijn. Als we af mogen gaan op de eigen testen van Michelin, zou er zo’n tien procent aan extra kilometers in moeten zitten. Tegelijkertijd moet ook de natte grip zijn verbeterd. Sport Force+ EV/RS Op basis van de Sport Force+ sportband bouwt Mitas met de speciale uitvoeringen EV en RS de beschikbaarheid voor ver- schillende motorsegmenten verder uit met nieuwe maten. In de basis heeft de ZR-gecodeerde radiaalband in de EV-versie de bekende constructiekenmerken, is er voor de natte grip silica verwerkt in de rubbercompound, die ook hier volgens het multicompound-principe is opgebouwd – dus met ver- schillende harde en zachte delen in het loopvlak. Bij de Sport Force+ RS staat de afkorting voor ‘Racing Soft’. Hier is de rub- bermix volgens de fabrikant dusdanig gekozen dat er naast ‘indrukwekkende grip’ ook controleerbare slides mogelijk zijn. Maar voordat dubbel-R- en Fireblade-rijders nu opgewonden een wenkbrauw optrekken: de RS-versie is er uitsluitend in maten voor machines als een KTM RC390. Road 6/GT Kan de testwinst van 2021 herhaald worden? Tijdens onze laatste bandentest (inclusief slijtagemeting) was de voorgaande Road 5 in de GT-versie (gereden onder een BMW F900XR) briljant en pakte hij – samen met de Metzeler Roadtec 01 SE – de winst. Heerlijk op secundaire wegen, geweldig in de regen en deson- danks een robuuste kilometervreter. Ze stonden bij Michelin dus niet bepaald voor een makkelijke opgave toen aan de ont- wikkeling van de opvolger werd begonnen. Als we Michelin mogen geloven, dan moet er met de Road 6 met name bij de natte grip toch nog weer wat extra’s zijn gevonden. Dankzij een 100-procent silica-compound en een nieuw profiel moet de ‘6’ nog meer grip bieden op nat wegdek. Wat levensduur betreft zit er dankzij een nieuwe 2CT-mix ook nog iets meer in het vat, tien procent volgens de eigen testen van Michelin. Voor grote en zware toerfietsen is de Road 6 er ook in een versterkte GT-uitvoering met een extra karkaslaag.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3