MotoPlus 03 - 2022

PRAKTIJK NIEUWE BANDEN 2022 68 MOTOPLUS PRAKTIJK In eerste instantie was de feedback van de bandenbranche een beetje ontnuchterend. Heel veel leek er in eerste instantie niet te mel- den voor het motorseizoen 2022, zo bleek na een rondje bellen. Opvallend was vooral dat de ‘exotische’merken, die de laatste jaren lang- zaammaar zeker hun plekje op de markt opeis- ten, zich aardig op de vlakte hielden. Nadere uitleg bleef ook achterwege, ook al gezien het feit dat er, pandemie of niet, in 2021 in Europa een behoorlijk goed jaar werd gedraaid als het om scooter- en motorbanden ging. In 2020 waren er weliswaar nog wat kleine dip- jes, waardoor er Europa-breed met 7,1 miljoen stuks ongeveer een miljoen minder scooter- en motorbanden werden verkocht dan het jaar ervoor. Maar in 2021 werd er in het vergelij- kende tijdvak van januari tot september alweer een dikke plus van 15,4 procent genoteerd ten opzichte van 2020 en vergeleken met het pre-coronajaar 2019 ook nog een plus van 2 procent, zo blijkt uit cijfers van de European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association (ETRMA). Ook een rondgang langs groothandels Goede banden, ze zijn onmisbaar voor een vlot ritje vol bochten­ pret onder alle denkbare weersomstandigheden. Ook voor 2022 is er weer volop nieuw rubber te krijgen. We zetten het voor je op een rij! | Tekst: Jörg Lohse; Foto’s: fabrikanten | ROLLENMAAR! leert dat corona geen negatieve gevolgen heeft gehad en dat ook het veelvuldig gebruik van de motor of scooter door droog weer enorm heeft bijgedragen. Uiteraard is ook de verhoudingsgewijs kleine taartpunt van tweewielerbanden niet ver- schoond gebleven van globale ergernissen als materiaalschaarste, prijsstijgingen van ruwe grondstoffen en de alomtegenwoordige pro- blemen in de distributieketting. Ook dat heeft de ‘jonge exoten’ in deze handel waarschijnlijk meer dwarsgezeten dan de gevestigde orde van de ‘Big Six’, van Bridgestone tot Pirelli. Niet onderschat mag worden hoe belangrijk de woorden ‘service’ en ‘testuitslag’ voor klanten op twee wielen zijn. Het eerste vraagt een enorme investering en voor het tweede zorgen wij al jarenlang met onze onafhankelijke banden­ testen. Daarover ook meer op deze pagina’s.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3