MotoPlus 03 - 2022
REPORTAGE EIGENBOUW ELEKTRISCHE MULTISTRADA 66 MOTOPLUS REPORTAGE het deel dat Škaro nodig had, de aandrijving, was evenwel nog volledig intact. Een motori- sche ‘drag and drop’wissel was het echter zeker niet, zoals de bouwer wel vaker aangeeft. “Er moet natuurlijk behoorlijk wat gemodificeerd worden voor accupakket en eindoverbrenging in een Multistrada-frame ondergebracht kun- nen worden. Het blok was op vier punten aan het frame bevestigd, die pasten alle vier niet. Ik heb daarom beide frames, van de Ducati en Zero, ontleed en de benodigde delen opnieuw samengevoegd tot één. Gelukkig kan een vriend van me aluminium lassen, hij heeft alles exact op maat samengevoegd. Zelf heb ik onder meer de adapterplaten die het accu-pakket omhullen aan beide kanten in het Multistrada- frame geschroefd. De hele elektrische aandrij- ving weegt bij elkaar zo’n negentig kilo, de com- plete motorfiets is daarom tussen de 25 en 30 kilo zwaarder geworden”, vat Škaro de ombouw in het kort samen. Telkens weer komen we terug bij zijn liefde voor het Bolognese merk en de discrepantie tussen beide hoofdelementen van de ombouw. “Ja, ergens is het natuurlijk wel een soort van blasfemie. Een originele Ducati uit elkaar halen, al is het een weinig geliefde Multistrada 620, om er een elektromotor in te lepelen. Niet veel mensen zullen het snappen, ook omdat ze het idee of nut erachter niet kunnen of willen begrijpen. Onder de streep is het alleen wel degelijk zinvol geweest. Ten eerste omdat de originele Zero qua rijwielgedeelte en vering wel erg eenvoudig is uitgerust en bepaald niet voor langere ritten geschikt is. De Zero is echt een urban motorfiets, compleet het tegenoverge- stelde van een Multistrada. Ten tweede was het aluminium frame van de Zero gescheurd bij het ongeval, een kwestie van total loss dus, terwijl de moderne aandrijving nog helemaal goed was. Zou zonde zijn om daar niets mee te doen. Had ik van tevoren echter geweten waar ik aan begon…Het importeren van een elektrische motorfiets uit de VS naar Kroatië omvatte zoveel papierwerk, het leek wel of ik met Elon Musk zelf een retourtje ruimte wilde maken. En over de enorme kosten wil ik het al helemaal niet hebben. Dezelfde problemen had ik ook bij mijn ‘van-twee-maak-ik-één’ Tesla-project, daarvoor moest ik voor de homologatie zelfs een geluids DE ZERO IS ECHT EEN URBAN MOTORFIETS, COMPLEET HET TEGENOVERGESTELDE VAN EEN MULTISTRADA Na dagenlang ploeteren stond er eindelijk een rollend chassis van de hybride. In het midden de bak voor het accupakket, vanaf de swingarm de aan gelaste Zero-achterzijde. Middels kartonnen sjablonen werden de bevestigingspunten van het accupakket bepaald.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3