MotoPlus 03 - 2022
REPORTAGE MOTOPLUS 65 zelf graag noemt – “op een andere frequentie begon te vibreren”. Hij trok definitief de stekker uit zijn racecarrière en begon op een geheel andere wijze aan de kabel te trekken. Heel kort door de bocht: Miroslav stond – figuurlijk gezegd – onder stroom. Zijn nieuwe passie werd namelijk elektrische voertuigen bouwen. Zijn eerste project, dat geheel toevallig samenviel met de twintigste verjaardag van de val van de Berlijnse Muur, was een elektrische Wartburg. Het eerste van vele projecten, die steeds groter en gecompliceerder werden. Zo wekte hij onder meer een Tesla Model S opnieuw tot leven. Deze werd opgebouwd uit twee basisvoertuigen: het wrak van een verongelukte Model S en een compleet onder water gedompelde auto. Daar- mee was hij de eerste techneut ter wereld die een Tesla eerst volledig tot op de laatste schroef uit elkaar draaide en deze aansluitend ook weer volledig opbouwde. We waren destijds voor een andere reportage bij Škaro op bezoek en zagen toen in de hoek een Zero liggen, die duidelijk betere tijden had gekend.“Daar ga ik ook nog wat mee doen. Wat precies, daar moet ik nog even over nadenken”, was het commentaar van de aimabele Kroaat. Dat nadenken is inmiddels gebeurd en het resul- taat van zijn ingeving staat nu voor ons: accu, elektromotor en secundaire aandrijving hebben nu een plaatsje in een tweewieler van een merk dat je tot voor kort niet snel in verband zou brengen met elektrisch. Ziehier een van origine Ducati Multistrada 620, die nu is omgedoopt tot Ducati Zero. Waarom van alle merken nu kiezen voor juist Ducati?“Omdat ik van dat merk hou”, verklaart Škaro zijn toch wel wonderlijke keuze. “Al sinds mijn jeugd in Joegoslavië betekent Ducati enorm veel voor me. In 1979 heb ik mijn MZ zelfs tot Ducati Pantah omgebouwd, met alles erop en eraan. Zelf de tank nagebouwd, passende stickers conform de originele, bedenk het maar. Ik zat destijds in het leger en ben zelfs korte tijd gedeserteerd, enkel en alleen om in Ljubljana een Ducati te kunnen bewonderen. Die adoratie werd minder toen ik voor het eerst op een Japanse sportmotor reed, maar deson- danks staat het merk Ducati nog altijd synoniem voor liefde op het eerste gezicht.”En waarom dan specifiek een Multistrada als basis?“De 620 was niet erg geliefd en daarom héél betaalbaar. Maar veel belangrijker, de Multistrada is ook erg comfortabel en dat is wel zo prettig wanneer je er overal mee naartoe gaat!” Aangedreven wordt de Italiaan door de reeds genoemde aandrijfunit van de Zero S, met een accucapaciteit van 11,4 kWh en een 50 kW sterke elektromotor die goed is voor een koppel van 92 newtonmeter. De actieradius bedraagt bij een gemiddelde snelheid van 90 km/uur – de maximum snelheid op Kroatische secundaire wegen – ongeveer 150 kilometer. Bij pendelen door stadsverkeer is 200 kilometer mogelijk. Miroslav’s Multistrada beschikt over een geïn- tegreerde 1,3 kW lader, het kost kortom onge- veer zes uur om de boel volledig op te laden. De donor-Zero, slachtoffer van een ongeval, heeft hij op een veiling in Amerika weten te bemachtigen. De voorpartij (vork, wiel, kuip- werk, dashboard) was weliswaar onbruikbaar, …een tweewieler betreft, bij Škaro draait het allemaal om Volt. Een vonkenstaart was tijdens het ombouwen vaak te zien, de slijptol was een vertrouwd stuk gereedschap. De aandrijving van de Zero S bouwt weliswaar vrij compact, maar is toch behoorlijk zwaar. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3