MotoPlus 03 - 2022
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 41 Specificaties: tweecilinder 90° V-twin, 160 pk, 1.262 cc, gewicht 250 kg, 0-100 km/uur 3,2 sec, maximum snelheid 252 km/uur, brandstofverbruik 1:19,6, ABS in de bochten, prijs € 29.890,-*. Bij Ducati is altijd meer mogelijk, zowel qua uitrusting als qua prijs. De S met zijn chique gefreesde achterwiel in zaagbladontwerp was een perfecte kandidaat voor deze test. Door zijn prijs van bijna dertigduizend euro valt hij buiten de prijsklasse. Wat je krijgt voor dat bedrag? Geborsteld aluminium rond de radiateur, glanzende lak, distributie riemdeksels met ’schaar’-uiterlijk en een andere geluidsdemper. Bovendien ook nog betere monoblock Brembo’s. Praktisch: duivels rood verlichte knoppen. Logische en duidelijke menu- navigatie, cruise control inbegrepen. Lengte: een goede 1.610 milli meter wielbasis, enkelzijdige swingarm en een met 60° vlak gepositioneerde voorvork. ste helft van het toerenspectrum. Dus grijp naar die stramme maar goed te doseren koppeling en schakel terug. De zesde versnelling werkt alleen goed vanaf 100 km/uur. Tot 3.000 toeren slaapt dit beestje. Bij 4.000 tpm rekt hij zich uit en bij 5.000 tpm is er geen houden meer aan bij deze raket. Het blok draait toeren alsof het kwaad hem persoonlijk op de hielen zit. ’Metaalachtige’ trillingen nemen in kracht toe naarmate het toerental stijgt. De V-twin stoot een vol klin- kende brul uit als uiting van levensvreugde. Bij een verkeerslicht voelt een stationair geluid van 102 decibel eerder als beschamend. De drie rijmodi Sport, Touring en Urban koppelen de gasrespons van ultra-direct tot zacht met de achtvoudig instelbare tractiecontrole en de drie niveaus van bochten-ABS. Het duidelijk gestructureerde, logische menu laat zich in de beste Ducati-traditie ook geheel naar eigen smaak configureren. De XDiavel remt als een dolle. Zo krachtig dat de hersenvloeistof tegen de voorkant van je schedel klotst. De radiale Brembo’s grijpen meedogenloos als een bankschroef aan en wer- ken zo transparant als vensterglas. De uitste- kende vertraging – meer is nauwelijks mogelijk op twee wielen – komt op het conto van de recordbrekende lange wielbasis van meer dan 1.610 millimeter. Het vette achterwiel blijft zelfs bij hard remmen stevig op de grond. De Ducati stuurt met veel vertrouwen en balans. Het resultaat van het gezamenlijke optreden van goede demping en prima aansprekende voor- en achtervering. De XDiavel ligt stevig op de weg, Ducati weet hoe het een rijwielgedeelte bouwt. Pirelli’s wonderband Diablo Rosso III rolt met zijn afgeronde contouren – ondanks de indrukwekkende 24 centimeter breedte – homogeen en neutraal tot de rand van de band. Wel vereisen bredere banden meer hel- lingshoek bij dezelfde snelheid en bochtradius dan smallere banden. Ongelooflijk voor deze klasse hoe gemakkelijk de mega-Duc instuurt (breed stuur = grote hef boomarm) en hoe precies de machine stuurt. Het maakt van de XDiavel een topcruiser in het bochtenwerk. Toch is het de zwaarste motor- Ducati XDiavel S Alternatief * incl. bijkomende kosten subliem gevoel om het 90 centimeter (inclusief contragewichten) brede stuur vast te pakken. Je armen uitgestrekt boven de lange en brede 18-liter tank. Je achterste geplant in een luxu- eus vet zadel dat zo in een Italo-western past. De voeten rusten op voorwaarts geplaatste voetsteunen die in drie posities zijn te verstel- len. Met een zithoogte van 770 millimeter is de Ducati net als de Harley-Davidson geknipt voor laagzitters. Rijders zitten onwrikbaar vast genageld in een onconventionele maar door en door comfortabele positie. Dat is geheel in tegenstelling met de passagier. Direct achter het ultrakorte en naar achteren hellende broodje gaapt een afgrond vlak boven de 240-Pirelli. Op de tweede rang heerst er pure angst! Voor passagiers is er slechts een passend advies: “Hou je goed vast”. Deze Italiaanse satan versnelt duivels. In 3,2 seconden zit deze mat- zwarte maniak vanuit stilstand op 100 km/uur. Van nul naar 200 km/uur duurt slechts 10,5 seconden. Oef, dat is supersport-niveau. Dank- zij de Launch Control ook nog eens zonder hoogvliegend voorwiel. Het laat je mond wagenwijd openvallen. Pas vlak voor de 10.000 toeren bereikt de XDiavel zijn vermogenspiek en perst hij er de volledige 157 pk uit. De power-cruiser uit Bologna kan zijn (supersport) afkomst toch niet verloochenen. De V-twin met 1.262 cc en variabele kleptiming op alle vier de nokken assen wordt verondersteld goede manieren te hebben. Maar door de enorme Ø 56 mm inlaatkanalen en ultrakorte slag (106-mm zuigers!) schokt en rommelt de motor onderin het toerengebied. Deze aangelijnde hond wil los van de leiband. Hij is niet in de stemming om te sjokken. Snelheid 40 km/uur in de derde versnelling? De V-twin hakt nog steeds met tegenzin. Hij geeft de voorkeur aan de boven- »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3