MotoPlus 03 - 2022
22 MOTOPLUS EERSTE TEST EERSTE TEST HONDA ADV 350 het af. De voorvork verricht echt goed werk met het wegstrijken van alle Siciliaanse asfalt- ellende zonder dat het daarbij te zacht aanvoelt. De achterkant sluit daar weliswaar iets onopval- lender maar nog steeds prima bij aan. De harde trappen in je rug als de vering doodslaat blijven zelfs op Sicilië achterwege. De ADV 350 combineert dat veercomfort met een prima rechtuitstabiliteit. De snelweg transformeert eigenlijk direct van een stuk openbare weg in een racebaan gemaakt voor slipstreamgevechten. Oh zo kinderachtig, oh zo leuk. Volledig opgevouwen en met een maxi- maal uitgemolken (maagdelijk) blok stopt de pret bij 152 km/uur op de teller. De Hollandse maximum snelheid van 130 km/uur zit er dus moeiteloos in voor het blok én voor het rijwiel gedeelte. Ook op topsnelheid geeft de ADV 350 geen krimp. Vanzelfsprekend smijt je de lichte scooter ook heel eenvoudig een bocht in door er simpelweg naar te kijken. Bij al dat gejakker komt het verbruik op het einde van de dag en na een gevarieerde route van 170 kilometer uit op 1:23,2. Doe je het rustiger aan, dan claimt Honda een gemiddeld verbruik van 1:29,4. Dat levert dankzij de tank inhoud van 11,5 liter een actieradius van meer dan 300 kilometer op. Veel sta je dus niet stil bij de benzinepomp. Sta je daar noodgedwongen toch, dan is een druk op de knop voldoende om het klepje van de benzinetank te openen. De elektronische sleutel blijft al die tijd lekker waar hij zit, ergens veilig weggeborgen in je zak. Een mobiele telefoon past in het afsluitbare vakje (2,5 liter) links op het dashboard waar deze dankzij een USB-aansluiting kan worden opge- laden. Via Bluetooth stuurt dezelfde telefoon ook Honda’s Smartphone Voice Control-systeem aan. Daarmee kun je – in combinatie met een headset – muziek luisteren, telefoneren en op het LCD-scherm berichten lezen en navigeren. Dagelijkse praktijk heeft vele gezichten, elektro- nische ondersteuning is er een van. Het blok krijgt ondersteuning van in twee standen (en uit) verstelbare tractiecontrole. Die grijpt vrij rudimentair in door het onderbreken van de brandstofinjectie, maar laat op Sicilië wel zijn meerwaarde zien. Het asfalt is soms zo glad dat mijn voet (geen poezelig pootje, maar een stevige maat 45) uitglijdt bij een zebra pad. Diezelfde voet vindt een prima plek op het horizontale deel van de treeplank, maar is te groot voor het diagonale deel. Toch vind ik met mijn 180 centimeter lengte een prima plek aan boord. Aan het eind van de dag begint de onderrug iets op te spelen, maar van een door- gezakte zithouding is geen sprake. Een dikke plus voor de zithouding, maar niet voor het verstelbare windscherm. In de hoogste stand (133 mm hoger dan de onderste stand) is het De 48-liter bagagebak slorpt moeiteloos een rugzak en extra helm op. Het zadel is ruim en de rugsteun stoort zowaar niet. Imposant ogende stereoschokdempers van gerenommeerde afkomst.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3