MotoPlus 03 - 2022
20 MOTOPLUS EERSTE TEST EERSTE TEST HONDA ADV 350 Oké, eerlijk is eerlijk: het setje lang wollen ondergoed voelde vanaf het middaguur overdreven en vooral te warm. Het was bij de lunch – met uitzicht op de Middellandse Zee – ook nog eens totaal niet op zijn plaats. Bij de aanblik van het knalblauwe water en de kleurrijke vissersbootjes weet je direct weer hoe scooterrijden hoort te voelen. Wollen ondergoed maakt daarvan geen deel uit, een zonnebril wel. Of is dit toch te hokjes propperig? Een scooter past namelijk net zo goed bij de rationele woon-werk doorrijder die kuchende en proestende mensen in het OV niet meer kan velen en die niet wil aanslui- ten in een lange rij auto’s. Een scooter is meer dan het obligate romantische plaatje van een helmloze en verliefde Audrey Hepburn en Gregory Peck die in zwart-wit door Rome rijden. Het is vooral een verdomd handig en zuinig ding om van A naar B te komen. Of het nu lekker weer is, of stervenskoud. Bij deze introductie is het dus allebei. In de ochtend is het sowieso altijd al verraderlijke plaatselijke asfalt zo koud dat een Belgische collega bij de eerste fotobocht kansloos onderuit gaat. Ach ja, Siciliaans asfalt. Het ligt er in duizend verschillende varianten en die hebben allemaal één ding gemeen: topkwaliteit wordt het nooit. Bovendien lijkt er geen ondergrens aan de kwaliteit. Op sommige wegen valt er amper te ontkomen aan zeeziekte. Gaten, bulten, geulen, diepe afstappen, langsgroeven, alles komt voorbij. Op dit soort wegdek prijst een mens zich gelukkig met de voor een scooter riante veerwegen. De ADV 350 heeft vooraan 125 en achteraan 130 millimeter veerweg. Voor en achter vertrouwt Honda vanzelfsprekend op (niet-instelbaar) spul van huisleverancier Showa. Een Vespa heeft nog geen honderd millimeter veerweg, een Honda Forza 350 heeft dat mooie afgeronde getal juist wel. Die Forza noemen we niet voor niets. Onderhuids is de ADV 350 een Forza, aan de buitenzijde oogt hij alleen avontuurlijker en hij staat hoger op de poten. Honda flikte hetzelfde kunstje in 2016 met de X-ADV. Op basis van het NC750-blok maakte het toen de maxiscooter op noppenbandjes. Van die opmerkelijke verschijning zijn sindsdien 44.000 exemplaren verkocht. Vorig jaar was het zelfs de bestverkopende Honda in Europa. Geen wonder dat Honda het succes naar beneden doortrekt met de ADV 150 (2020) en ADV 350 (2022). Waarom dit duo geen X-ADV heet? Omdat de beschaafde mensen bij Honda ook wel weten dat het tweetal hoogstens goed is voor een ritje over het tuinpad. Zo’n X moet je wel verdienen, die krijg je niet omdat het toevallig marke- tingtechnisch goed uitkomt. De upside-down vork en stereoschokdem- pers verrichten niet alleen goed werk qua comfort, maar verzaken ook niet bij het in het gareel houden van de scooter. Het 15-inch voor- en 14-inch achterwiel zijn voor een scooter al uit de kluiten gewassen en dus stabiliteitverhogend. Het stalen frame, de alu- minium achterbrug en Showa-vering maken Ruige scooters introduceer je in een typische ruige scooterhemel. Honda kiest bij de ADV 350 daarom voor Sicilië. Vergeet vooral dat paradijselijke plaatje van zonnige terrassen en La Dolce Vita. Nachtvorst en een koude ochtend geven wel een goed idee hoe de scooter zich houdt in Nederlandse omstandigheden. | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Honda | FORZA HONDA ADV 350! »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3