MotoPlus 01 - 2022

INTERVIEW MOTOPLUS 93  Sommige jongens zeggen dat ze hun hele leven hebben gedroomd van de GP’s. Jij begon als crosser. Had je zoiets als carrièreplanning? “Niet echt, eigenlijk. We zijn wel redelijk snel naar Spanje gegaan, dat was ook nodig qua snelheid. Toen ik de uitnodiging kreeg voor de Red Bull Rookies Cup, had ik nog nooit een wedstrijd gezien. Dat was best apart, want zo diep zat ik nog niet in de sport. Dus nee, dit is niet iets waar ik mijn hele leven van heb gedroomd. Ook geen plan voor gehad. Totdat we in 2019 in de Red Bull Rookies Cup gingen rijden en ook naar Spanje gingen. En vooral afgelo- pen jaar is het snel gegaan.” Maar dit plan heeft veel men­ sen verrast. Jou toch ook aan­ vankelijk? “Mij net zo veel als ieder ander, ja.” Jurgen: “Ik heb z’n ogen ook nog nooit zo groot gezien! We hadden een plan A: in 2022 de Moto3- GP’s in met het team van Johan (Stigefelt, red.). Totdat we te horen kregen dat er een kink in de kabel was gekomen op het moment dat we zo ongeveer zouden tekenen. Het had niets met Zonta te maken en het was een paar weken voordat duidelijk werd dat Petronas zich terug zou trekken als sponsor. Daardoor werden ook het Moto2- en Moto3-team opge- heven en ik had meteen zoiets ‘nu moeten we heel snel schakelen’. Plan B dus, en dat heb ik heel snel met (broer) Patrick overlegd. Nog niet met Zonta, want we wilden eerst kijken hoe we dat konden brengen, zodat hij zelf in zijn hoofd ook die switch zou kunnen maken. Dat er echt wel een plan achter zat. We zijn daar toen wel een week of drie, vier mee bezig geweest en Zonta heeft me toen ook weleens met Jarno (Janssen, RW Racing GP-teammanager, red.) zien praten. Het idee was nog niet direct om de GP’s te gaan rijden, maar gaandeweg dachten we ook: waarom niet eigenlijk? In het Spaanse Open heb je maar een wedstrijd of zeven, het kost behoorlijk veel en je zou misschien wel zelf weer een teammoeten opzetten. We wisten dat de GP’s wel een hele stap zouden zijn.” Had je nee kunnen zeggen, Zonta? “Ehm... Als ik nee had gezegd en ik had in het Spaans Open Moto2 moeten rijden, dan zou ik liever de GP’s zijn ingegaan. GP’s rijden in de Moto3 met een topteam, dat was wel mijn eerste keus. Niet Moto2. Ik heb er ook wel over na mogen denken en als ik het echt niet had gewild, was het niet doorgegaan. Maar ik ben blij dat we deze keus hebben gemaakt. Hoewel het natuurlijk wel even schrikken was.” Jurgen: “Bij de IRTA en Dorna hebben we het plan natuurlijk ook voorgelegd en hij was al Moto3 Junior-coureur, dus de kans dat hij afgewezen zou worden, was niet groot. De leeftijd was geen issue. Binnen 24 uur hadden we al een positief antwoord. Ik denk dat dit de beste keus is, ook qua postuur. Daar komt bij dat Zonta een cou- reur is die goed alleen kan rijden. Hij hoeft niet altijd een sleepje te hebben, hij moet leren. De Moto3 is tegenwoordig zo verrekte lastig, ook al heb je de basissnelheid. Dat wil nog niet zeggen dat je er mee weg komt, met al die rare knok­ partijen. Als je in de basis wel de snelheid hebt, zoals Zonta, dan is er die mogelijkheid om de Moto3 over te slaan. Er waren ook nog andere Moto3-opties in de GP’s, maar als de A-keuze wegvalt, moet je anders gaan denken. Patrick zei precies hetzelfde.” Zonta, die eerste test in Porti­ mão, nog met de NTS van RW Racing; was je gespannen? “Hoe raar het ook klinkt, ik was helemaal niet nerveus. Ik heb lekker kunnen rijden zonder zenuwen. Dat zal straks op de grid wel anders worden, maar voor nu was het wel heel fijn. Het ging wel gewoon goed. En goed is in dit geval niet vallen en elke sessie sneller gaan. De power was wel even schrikken, maar daar wen je snel aan. De motor heeft natuurlijk ook veel meer gewicht. Dat voel je wel. Vooral toen we daarna naar Jerez gingen, waar je een motor meerdere malen van links naar rechts moet gooien. Dat merk je na een tijdje wel. Het was moei­ lijker om een goed gevoel met de banden te krijgen. Die banden zijn natuurlijk veel breder dan in de Moto3. Om die hoeken in te durven duwen en dan weer uit de bocht op het gas te gaan en de grip te pakken, dat was wel lastig. Toen ik dat zei, zeiden ze dat ik dan harder moest gaan. Dat is eigenlijk ook logisch, want zo’n frame is natuurlijk zo stijf als ik weet niet Zonta van den Goorbergh in actie tijdens zijn vuurdoop op de NTS Moto2-machine in Portimão. In 2022 stapt hij voor RW Racing GP op een Kalex. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3