MotoPlus 01 - 2022

OCC ASION MOTOPLUS 83  Rijwielgedeelte en remmen werken uitstekend vanaf het begin, de rest niet altijd. Als de ABS-lampjes continu knipperen, wordt het een dure grap. Of er moet een nieuwe batterij in… BMW R1100RS Uitgerijpte sporttoermotor Technische gegevens Vloeistof/oliegekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, 1.085 cc, 66 kW (90 pk) bij 7.250 tpm, 95 Nm bij 5.500 tpm, zithoogte 780-820 mm, rijklaar gewicht 246 kg, tankinhoud 23 l, maxi- mum snelheid 217 km/uur, 0-100 km/ uur in 4,1 sec. Nog altijd een plezier om te rijden Een ingeruilde R1100RS voelt na een kleine opfrisbeurt (onderhoud, nieuwe banden) nog steeds als een moderne motorfiets. Sommige reparaties kunnen echter duur uitvallen. Bij machines die lange tijd niet zijn verplaatst, perst de pomp van de hoofdremcilinder de oude remvloeistof uit het systeem. Dit leidt gemakkelijk tot lekken en vraagt om een nieuwe hoofdremcilinder. Die kost meer dan € 350,-. Inclusief arbeidsloon bedraagt dat € 600,- à € 700,-. Het is dus beter om af te zuigen in plaats van te pompen. Ook duur: reparaties aan het ABS-systeem. Nieuwe onderdelen zijn niet meer verkrijgbaar. Een gereviseerd onderdeel plus drie uur werk loopt zo maar op tot € 1.500,-. Onze tip De kilometerstand is van secun- dair belang bij de aankoop van een gebruikte R1100RS. Veel belangrijker is de onderhouds­ geschiedenis. Die ziet er vaak goed uit. Ondanks de hoge leeftijd van de motor zijn er nog steeds goed onderhouden eerstehands schatten te vinden. Eerste eigenaren besluiten vaak te stoppen met motorrijden om leeftijdsredenen. Aankooptips De oude griezelverhalen – vooral die uit het eerste modeljaar – gaan tegenwoor- dig niet meer op. Het is het bekende bananenverhaal: BMW verkocht groene bananen, maar die zijn rijp geworden bij de klanten. Maar een gebruikte R1100RS is vandaag de dag op zijn minst twintig jaar oud. Zo’n oudje kan een paar seniorenpijntjes en -kwaaltjes hebben. Bijzonder wijdverspreid in BMW-kringen: rem/ABS-problemen bij modellen die veel hebben stilgestaan. Een lekkende cardan en een lekke achterdemper kun- nen zich ook voordoen bij modellen met weinig kilometers op de teller. Toch zijn er wel degelijk goed uitgeruste en goed onderhouden tweedehands fietsen voor slechts € 1.600,- te koop. Soms moet je gewoon wat langer wachten tot een probleemkind tot een perfect gezonde volwassene uitgroeit. De R1100RS – in 1993 als een volledig nieuw ontwerp gepresenteerd – is daarvan het beste voorbeeld. De eerste in serie geproduceerde vierkleps-boxer in de geschie- denis van BMW gaat aanvankelijk gebukt onder enorme problemen: olielekkage, schade aan de versnellingsbak, vroegtijdige koppelingsslij- tage, konstantfahrruckeln, slecht doortrekken, gebroken kilometertellerkabels, terugroepactie vanwege het stuur en nog wat kleine dingen. Tot 1997 is de RS een permanente BMW-bouw- plaats. De meeste problemen worden opgelost in de BMW-werkplaatsen en door voortdurende verbetering van de modellen. Tegen het einde van zijn carrière, die tot 2001 duurt, is de 1100 (tegen meerprijs eventueel uitgerust met ABS II) een absoluut volwaardige sporttoerder. Het fantastische rijwielgedeelte met de nieuwe Telelever-voorvork en de perfecte ergonomie overtuigen vanaf het begin.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3