MotoPlus 01 - 2022
TIPS & TRICKS MOTOPLUS 81 In de transitie van fossiele brandstof naar elektrisch rijden lijkt het soms of de motor een ondergeschoven kindje is bij fabrikan- ten. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat de motor voor de meesten een hobby is. Omdat wij bij onze werk gever ook nadenken over de (on)mogelijk heden van elektrisch rijden, werd er een tijdje geleden een pilot gestart met een aantal voertuigen. Deze pilot van een jaar werd gebruikt om te kijken of er op termijn afgestapt zou kunnen worden van fossiele brandstof. De resultaten van de gebruikers waren over het algemeen vrij positief voor het gebruik van deze voertuigen. Ik beperk me uiteraard tot de motorfiets. Door een externe partij werden er drie Zero’s geleverd, voorzien van de benodigde striping en verbindingsmiddelen, zodat deze motoren ingezet konden worden voor de surveillancedienst. Ook hier positieve reacties van de gebruikers, maar er zijn natuurlijk ook zaken voor verbetering vat- baar. Een van de reacties was dat de motor in de veilige modus gaat als er langere tijd op vol vermogen wordt gereden. Het sys- teemwordt dan te warm en gaat in de vei- lige modus tot het is afgekoeld. Je kunt je voorstellen dat dit niet altijd gewaardeerd wordt op het moment dat de diender zich met spoed over een langere afstand moet verplaatsen. Voor de buitengebieden waren de reacties dus minder positief. Als wijkmotor in stedelijke gebieden komt de elektrische motor er wel positief uit. Actie radius is hier namelijk van veel minder belang. Wel moeten een aantal randzaken anders geregeld gaan worden. Denk dan bijvoorbeeld aan laadmogelijkheden bij de bureaus en het snel kunnen verwijderen van de laadapparatuur. Om hier op voort te borduren had ik half september via Yamaha, Zero en BMW de beschikking over een aantal (elektrische) motoren van de laatste generaties, die we voor mensen van een speciale politiedienst tijdens een oefening centraal in het land konden gebrui- ken. Zero bracht flink wat modellen mee, en ik moet zeggen dat het een behoorlijke evolutie heeft doorgemaakt. Mijn eerste kennismaking jaren geleden was er niet een waarvan ik warm werd. Dat was in feite een grote accu met daaraan een voorkant en een achterkant van een tweewieler geschroefd, en dat afgemonteerd met voor mij vage merken. Maar de nieuwste gene- ratie bestaat uit volwaardige motoren met premium onderdelen. Het eerdere warm worden, hebben we niet meer ervaren. De nieuwe generatie elektromotoren heeft nog meer kracht en ook een grotere capa- citeit. Alsof je aan een langgerekt elastiek zit op het moment dat je vanuit stilstand met 184 Nm koppel vertrekt. Inmiddels nadert de winter en heb ik al kennisgemaakt met de eerste gladheid. Eind november bracht ik mijn GS naar de dealer met een storing van de klep in de uitlaat. Op mijn dashboard werd ik al gewaarschuwd door de blauwe aan duiding ‘3 graden’. Toen ik met een leen- Adventure vervolgens het terrein van mijn werk op reed, lag ik voor ik er erg in had met mijn handen nog aan het stuur op het asfalt. Er lag een dun laagje ijs, ontstaan bij het dalen van de temperatuur bij zons opkomst. Kortom, schuifschade aan de demo en aan mijn ego. Ik sta in elk geval weer op scherp de komende maanden. ELEKTRISCH René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl GETEST: HELD SEREENA Toerhandschoenen voor dames Zwart leer, smal rond de polsen, voldoende uitrusting en een goede prijs. Dat vraagt om een praktijktest en ja hoor, na een tijdje rijden plooit deze dameshandschoen zich aange- naam naar je handen en wordt comfortabeler naarmate je deze langer draagt. De velcro- sluitingen houden de handschoenen stevig op hun plek, terwijl de schachten mooi aansluiten rond de pols. De aangename voering maakt het mogelijk de Sereena tot in de herfst te dragen en beschermt tegen al te snelle afkoe- ling. De perforatie tussen de vingers en op de rug van de hand heeft maar een klein effect, maar de ventilatie die het geeft is voelbaar. Ook de knokkelprotectie stoort niet en past zich dankzij het Sas-Tec-schuim aan de vorm van de hand aan. De vizierwisser op de wijsvinger en de versterkingen op de bal van de hand maken het geheel af. Info: www. jhsports.nl + Smal, aangenaam, goede uitrusting Ventilatie niet heel opvallend Maten: 6 t/m 8 (L + K) Prijs: € 79,95 -CHECK: Je kunt er zelfs in de tuin mee werken als het moet, de Sereena van Held.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3