MotoPlus 01 - 2022

OUD VERSUS NIEUW MOTOPLUS 49  FANTIC CABALLERO OUD VERSUS NIEUW aan het gas en reageert spontaan op alle gas­ bevelen. De 125 heeft geen brede powerband, waardoor veelvuldig schakelen bittere nood- zaak is. De versnellingsbak met een wat kort schakelpedaal laat zich daarbij van een licht hakerige kant zien, de zes versnellingen vallen echter wel resoluut en vertrouwd op hun plek. Het selecteren van de neutraal met een warm blok daarentegen, voelt als het zoeken naar een speld in een hooiberg. De handling van de klassieker uit ’78 is en blijft een zegen: de 115 kilo reageert op de klein- ste stuurimpulsen, zonder daarbij nerveus te zijn. De oude ‘smoker’ laat zich nog altijd als een vluchtende haas de hoek om dirigeren, zo lichtvoetig. De remmen laten zich wat dat aangaat van een beduidend minder florissante kant zien. Wie wil vertragen, moet knijpen als een bezetene. ABS? Dat is compleet overbodig! Wil je met de simpele trommelrem het voor- wiel laten blokkeren, dan moet je goed je best doen. De trommelrem is ook erg klein naar huidige maatstaven. Zo beschouwd zorgt de Ø 320mm wave-rem- schijf met radiale remklauw van de Indiase Brembo-tak ByBre op de moderne 500 weer voor ongelooflijke remprestaties. Weliswaar zijn het geen high-end Europese componen- ten bij de moderne Fantic, maar hij ziet er wel hoogwaardig en goed gemaakt uit. Tot de snel- heidsmeter 120 aangeeft komt de Italiaan lekker vlot vooruit. De levendige, vloeistofgekoelde 449cc-single met 40 pk ploft enthousiast onder het klassieke Caballero-kleedje. De oude twee- takt heeft hiertegen geen schijn van kans. Daar kan onze dienstdoende oldie eerlijkheidshalve ook niet alles aan doen natuurlijk. Het betreft namelijk een volledig originele 17 pk-versie. In vergelijking met een actuele 125cc wegmotor helemaal niet verkeerd, aangezien deze A1-­ machines maximaal 15 pk mogen hebben. De ‘open’ Caballero 125’s van destijds maakten ech- ter met 30 pk de straten onveilig, en dat is dan toch heel andere koek. Zo’n 125cc Fantic TX150 Caballero Competizione – zoals ik ’m kocht in 1981 – ging onwaarschijnlijk hard van de plaats. Geen vergelijking met deze testklassieker. In de eerste vijf versnellingen leek dat blok, dat voor- zien was van diverse wedstrijdonderdelen, geen toerenplafond te hebben. Hij liep maar door en door. In combinatie met een kort gespatieerde versnellingsbak voldoende om een 750 vier­ cilinder bij het stoplicht met een wheelie je ach- terlicht te laten zien. Wat de Fantic-fans van weleer verenigt zijn twee dingen: talloze anekdotes over vroeger en natuurlijk de technische noviteiten en sportieve successen van het merk. De huidige Fantic-generatie heeft echter ook alles in huis om zelf stof te doen opwaaien. Net als de originele Caballero raakt hij feilloos de snaar van de huidige tijd. Ondanks dat er meer dan vier decennia tussen het dynamische duo zit, hebben ze meer gemeen dan enkel wat design- en kleuranalogieën. De pakkende mix van Caballero’s erfenis met moderne toevoegingen is harmonieus en allesbehalve gekunsteld. De Caballero doet zijn verleden eer aan, precies zoals het hoort! n -CONCLUSIE Vier decennia van technische vooruitgang zitten er tussen de frêle oude 125 tweetakt en de moderne 500cc-viertakt. Cilinder­ inhoud, prestaties, remmen, het duo kan niet echt serieus met elkaar vergeleken worden, maar toch zijn er wel degelijk overeenkom- sten. Zoals een speelse handling, een gretig blok en een bruisend karakter. Typische Caballero-kenmerken, Fantic heeft zijn eigen verleden op een waardige manier nieuw leven ingeblazen. Chapeau!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3