MotoPlus 01 - 2022

48 MOTOPLUS OUD VERSUS NIEUW of snelheidsfreak. En de Caballero paste in elk van die hokjes. Voor mij was het daarom meer dan alleen maar een motorfiets. Traditioneel rood-wit kleurenschema, breed stuur met stuurrol, upside-down vork met goudkleurige buitenpoten, LED-licht, dubbele einddemper, ABS. De nieuwe Scrambler 500 staat met beide benen duidelijk in het hier en nu. Toch zijn er wel degelijk gelijkenissen met zijn voorvader, maar dan met name optisch gezien. Zeker niet qua ergonomie, die is name- lijk veel meer op het asfalt gericht, een beeld dat zich ook bij de duidelijk stuggere vering laat zien. De speelse handling en uitbundige toerenvreugde in combinatie met het gretige karakter zijn dan weer wel duidelijke facetten die de oude Caballero ook kent. En net als zijn voorouders wordt ook de huidige 500 uit Treviso standaard geleverd met banden waar je prima het terrein mee in kunt. Maar even terug naar de blauwe waas van 1978, terug naar de TX150 dus. Na enkele dot- ten gas kan de choke weer uit. De eencilinder motor draait zelfstandig en het voelt van meet af aan als een reis terug in de tijd. Wordt het jaren ’80-gevoel enkel bepaald door geluid en rook? Of is het de prachtige luchtgekoelde cilinder met zijn machtige cilinderkop, met de rubberen strip over de koelribben tegen het irritante ‘zingen’ van de koelribben? Maakt niet uit, als het gevoel maar klopt, en dat doet het. Koppeling langzaam op laten komen en… nondeju, ook dat is vroeger. De 125 tweetakt vraagt nogal wat toeren bij het wegrijden, maar het schrille gekrijs van hoge toerentallen met de bijbehorende walm is niet echt meer van deze tijd. Een beetje beschaafd van de plaats komen is het devies, maar een toerenteller ontbreekt, dus rij je weg en schakel je puur op gevoel en gehoor. Het kost even tijd om aan de Italiaan te wennen: een beetje te weinig toe- ren en de boel slaat meteen af. Het blok heeft moeite om op toeren te komen, maar eenmaal boven een bepaald toerental voelt de een­ cilinder uiterst levendig. Hangt dan energiek HET BEGIN VAN DE CABALLERO Alweer 53 jaar geleden richtten Mario Agrati en Henry Keppel Fantic Motor op, nadat ze allebei daarvoor leiding­ gevende functies hadden bekleed bij Garelli. Een jaar na de oprichting debuteerde de Caballero, een soort van street-scrambler. Gefabriceerd in het Italiaanse Barzago, nabij het Como-­ meer, was het aanvankelijk niet meer dan een brommer in offroad-stijl, met slechts beperkte terreincapaciteiten. Toch nam het succes van de Caballero een enorme vlucht in de jaren ’70, doordat de Italiaanse jeugd de snelle tweewieler massaal omarmde. Het agressieve ontwerp baarde opzien, perfect om de concurrenten met hun dertien-in-een-dozijn brommers op het schoolplein de loef af te steken bij de queeste naar de aandacht van het vrouwelijk schoon. De latere genera- ties Caballero’s verwierven pas echte offroad-faam door vele Europese wed- strijden te winnen, ook de zwaardere 125cc-modellen. En daarmee golfde het succes van de Caballero ook over de eigen landsgrenzen en raakte heel Europa in de ban van Fantic. De Caballero Regolarità Competizione van de auteur. Een plaatje toch!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3