MotoPlus 01 - 2022

OUD VERSUS NIEUW MOTOPLUS 47  de cilinders of de zoveelste grotere carburateur monteerde, was mijn Fantic al af-fabriek één ding: bloedsnel. Vers uit de krat en ondanks de dikke Metzeler-banden, reed de Caballero de getunede Yamaha DT50 probleemloos van het podium. Met een stevige 65 km/uur, liggend erop natuurlijk, speerde ik ermee over de lande- lijke wegen rond mijn toenmalige woonplaats. Oké, de uitlaat was wel een beetje bewerkt, maar verder was mijn Italiaanse volbloed vol­ ledig origineel. Voor een standaardmachine was de Caballero bovendien uitstekend geschikt voor gebruik in het terrein. Zo goed, dat vrienden ook daar een zware dobber aan de Fantic hadden. De Fantic-ingenieurs hadden klaarblijkelijk een heel helder doel voor ogen en rustten de Cabal- lero daar specifiek voor uit: een lichtgewicht chroom-molybdeen buizenframe, Akront-­ wielen, Marzocchi-schokdempers en Nikasil-­ gecoate cilinders. En dat alles in een tijd waarin stalen loopbussen menig fervent hobbytuner beloonden met een vastloper. Daarnaast wer- den krukas, zesversnellingsbak en koppeling van de Fantic Minarrelli-blokken, inclusief alle lagers, ontworpen voor maximale belasting. Dat was geen overbodige luxe, en niet alleen in het geval van mijn Caballero 50. Volledig getuned, inclusief een grotere 19-millimeter Dell’Orto carburateur, perste het blokje er een imposante 12 pk uit op de testbank. Waarom nu dit relaas over mijn brommertijd? Nou, de blauwe waas die uit de uitlaat van de 125 twee­ takt komt, stijgt niet alleen op in de lucht, de kenmerkende geur roept ook herinneringen aan vroeger op: over kwajongensverhalen, die vooral één rode draad hadden: alles ging op de limiet. En dat was de Caballero op het lijf geschreven. Maar niet alleen dat, het hele concept van de Italiaan paste gewoon feilloos in het toenma- lige tijdsbeeld van eind jaren ’70. Het imago van de motorrijder was enigszins aan het veran- deren: je was nog altijd rebels, maar stond ook te boek als avonturier, levensgenieter, pk-junkie Klein, rond, analoog en goed afleesbaar: heel veel meer heb je als motorrijder niet nodig. De halfnaafs trommelrem vergt nogal wat kracht, dan nog is de vertraging mwoah… Het lekker ruim gepolsterde zadel van de 125 biedt opvallend veel zitcomfort. FANTIC Caballero 125 Technische gegevens Luchtgekoelde eencilinder tweetaktmotor, 123,5 cc, 12,5 kW (17 pk) bij 8.500 tpm, 14,5 Nm bij 7.250 tpm, stalen dubbel wieg­ frame, Marzocchi-telescoopvork, dubbel­ zijdige swingarm, tankinhoud 8,3 liter, zithoogte n.b., rijklaar gewicht volgetankt 115 kilo, velgmaat v/a 3.00/21 en 4.00/18. Prijs: circa f 3.000,-.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3