MotoPlus 01 - 2022

46 MOTOPLUS OUD VERSUS NIEUW OUD VERSUS NIEUW FANTIC CABALLERO riseerde tweewielers vooral, met cilinder­ inhouden van 50, 70, 80, 85 en 125 cc. In 2016 pakt het merk het Caballero-concept, met de legendarische lijnen en kleurstelling, weer op. En dan specifiek met het idee er een nieuwe modellijn van te maken. De stamvader van die lijn zag het licht in het voorjaar van 1970, toen bracht Fantic namelijk de eerste Caballero uit. De moderne interpretatie daarvan is nu beschikbaar in drie grootten: een 125cc, 250cc en 500cc. Deze laatste heeft overigens een cilin­ derinhoud van slechts 449 cc en is inmiddels verkrijgbaar in zes versies: de Scrambler, Flat Track, Explorer, Rally, Deluxe en Anniversary. De oorspronkelijke Caballero-modellen – van 50 tot 125 cc – werden in 1980 ook onderverdeeld in verschillende typen: Super, Casa en Compe- tizione. Die laatste was eigenlijk alleen bedoeld voor wedstrijden. Creatieve dealers leverden deze op aanvraag en tot mijn grote vreugde soms ook met kenteken. Een rijdende cultuurschat en een déjà vu: sinds lange tijd is Fantic ook bij mij allesbehalve top-of-mind, of het nu om de oude of moderne motoren gaat. En toch, zelfs na 40 jaar onthou- ding voelt het startritueel meteen volkomen vertrouwd. De klassieke Caballero, bouwjaar 1978, verkeert in topstaat en is geheel origi- neel, op de richtingaanwijzers en het contact­ slot na. Het vooruitzicht van een eerste rondje met de ‘grande dame’ brengt mijn hoofd op vele manieren helemaal op hol. Als tieners in de jaren ’80 brachten wij een aanzienlijk deel van onze tijd door in garages, die waren omgebouwd tot amateuristische werkplaatsen. Daar zochten we naar meer vermogen voor onze Puchjes, Kreidler Floretts, Honda MT’s en Yamaha DT’s. Spoelpoorten optimaliseren, pet- jes vlakken, andere zuigers, hogedruk-uitlaat, grote carburateur en experimenteren met de sproeierbezetting, alles wat maar nodig was om de brommer iets harder te laten lopen. Ande- ren althans, want waar vrijwel iedereen met vette vingers in de garage zat te prutsen aan Net als bij zijn voorvader: minimalistisch dashboard met eenzame snelheidsmeter. De remmen komen van Brembo-dochter ByBre, de vertraging is meer dan behoorlijk. Een stijlvolle ode aan het verleden: het ranke achterwerk van de Scrambler 500. FANTIC Caballero 500 Technische gegevens Vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, 449 cc, 28 kW (39 pk) bij 7.500 tpm, 43 Nm bij 6.000 tpm, stalen wiegframe, upside-down voorvork, dubbelzijdige swingarm, tankinhoud 12 liter, zithoogte 845 mm, drooggewicht 158 kilo, banden­ maat v/a 110/80R19 en 140/80R17. Prijs: NL en B n.n.b.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3