MotoPlus 01 - 2022
OUD VERSUS NIEUW MOTOPLUS 45 Maart 1980. De lucht is grijs en het motor rijbewijs is nog iets van de toekomst. Ik zit middenin de brommertijd. De geur van Castrol TTS hangt nog in het fietsenhok en daar staat ’ie, met hoge spatborden, spaakwielen en een temperamentvolle wit/rode kleurstelling. De brommerelite is volledig in shock. Op de zij kappen staat in trotse cijfers en letters het opschrift ‘50 cc Regolarità Competizione’. Een gloednieuwe Fantic Caballero Super 6M TX 190 op de parkeerplaats van de school. Zo midden tussen de 50cc Puchs, Zündapps, Honda’s en Yamaha’s is het dé sensatie: een diva, vurig rood, uit een land waar competitie en een oogstrelend design praktisch hand in hand gaan. Iets dat wordt vereenzelvigd in de Cabal- lero. Collega Stefan hoort mijn relaas grijnzend aan: “Ja ja, de tijd gaat snel, vandaag is morgen gisteren. Maar terwijl jij je familiestamboom en jeugdzonden op een rijtje zet, ga ik alvast rijden!” Hij drukt op de elektrische starter en scheurt weg met de actuele Fantic Caballero Scrambler 500. Goede dingen zijn voorbestemd aan hen die wachten. De jaren ’70 en ’80 waren op motorgebied technisch duidelijk minder uit- gerijpt dan momenteel het geval. Bij de dienst doende testklassieker van vandaag, een 125cc Caballero TX150, moet je eerst de benzinekraan opendraaien, dan de choke uittrekken, de kick starter uitklappen, drie keer trappen voor het blokje eindelijk met een kippenvel bezorgend ‘rengdengdeng’ zijn levensvreugde uit. Lange tijd gebeurde er niets onder het label Fantic. In 1997 ging het bedrijf failliet en pas negen jaar later werden er in Noord-Italië weer motorfietsen gebouwd. Bescheiden gemoto FANTIC Caballero 500 2022
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3