MotoPlus 01 - 2022
RIJ-INDRUK MOTOPLUS 43 stofverbruik spaart de beurs. Is er nog meer nodig om vol passie van het tweewielerbestaan te kunnen genieten? Op die vraag hebben we een klip-en-klaar antwoord: nee! Maar aan dat antwoord begin je eigenlijk een beetje te twijfelen zodra je bent overgestapt naar het hogere zadel van de Z900, die sterk en snel is en alles in overvloed lijkt te hebben. Wie niet per se op zoek is naar de handelbaarheid van de lichte en compacte Z650, kiest onge- twijfeld voor deze zwaardere Z. De 26 kilo extra gewicht valt eenmaal aan de rol eigenlijk niet meer te bespeuren. De in een stalen vakwerk frame gemonteerde viercilinder lijnmotor blinkt uit met fijne draai-eigenschappen, kracht en sound. Of je nu met een gangetje van 30 in de zesde versnelling sukkelt of op volle kracht met 11.000 toeren, met een beetje controle in de rechterpols is alles op zijn tijd mogelijk. Toe gegeven, het geluid en de vermogensafgifte zorgen er, samen met de sinds afgelopen model- jaar hogere en meer aanvalsgerichte zithouding, voor dat de Z900 in de praktijk eerder te snel dan te langzaamwordt gereden. Waar de Z650 dat meer ontspannen stijltje wel kan waarderen, zonder daarbij het gevoel te geven dat je iets mist, daagt de Z900 je steeds uit tot wat ‘spielerei’ en wil hij laten zien dat hij eigenlijk nog veel meer kan. Vanaf 7.000 toeren schiet de vlam in de pan, en ja, dat werkt heel aanstekelijk! Het inlaatgeluid dat de vierpitter daarbij ontwikkelt, is van het verslavende soort. Een ander geluid volgt ’s ochtends na de koude start, want de Z900 begint de dag met een rede- lijk hoog stationair toerental. Typisch Kawasaki en ook een karaktertrek van de Z650. Hoe luidt ons antwoord op de vraag ‘Z650 of Z900’? Het moge duidelijk zijn dat de grote Z objectief bekeken op alle vlakken de betere motor is. Vermogen in overvloed en een opwin- dend geluid, verschillende rijmodi en tractie controle; het is er allemaal. Maar vergeleken met de Z650 is de Z900 ook een aanzienlijk stukje duurder en moet je dealen met 26 kilo extra gewicht. Voor de wat kleinere medemens, beginnende motorrijders en heropstappers is de kleinere Z subjectief bekeken misschien wel de beste en meest geschikte optie. Overigens is het A2-rijbewijs in dit geval geen uitsluitings criterium, want de Z900 is er ook in een 70kW- variant. En net als de Z900 is ook de Z650 er dit jaar in een smakelijke RS-retrovariant. Nog een mooie aanleiding om de Z-vraag nog een keer te stellen. n Hetzelfde maar toch anders: twee cilinders en twee uitlaatbochten. Het motorblok wordt omringd door een bugspoiler en een kunstwerk aan bochten. Het vooraanzicht is bij beide Z’s nagenoeg identiek, maar verschillen zijn er wel… …bij de knipperlichten. De Z900 is in zijn totaliteit toch wat hoogwaardiger. Het moderne display informeert bij beide machines, zonder te overvoeren. Een slanke achterpartij met led-achterlicht in Z-design vind je op beide Z’s. KAWASAKI Z650 KAWASAKI Z900
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3