MotoPlus 01 - 2022

RIJ-INDRUK MOTOPLUS 41  Negenhonderd cc – bij merken als BMW, Ducati, KTM en Triumph heb je het dan vaak over de ‘lichtere’modellen, maar bij Kawasaki heb je het met 900 cc over de ‘dikke’Z. Okay, de aan­ duiding 900 in de typeaanduiding doet het blok feitelijk tekort, want eigenlijk peurt deze vier- pitter zijn kracht uit 948 cc. Bijna 1.000 cc mag dan lang geleden ‘dik’zijn geweest, in tijden van 1800-BMW’s, 1290-KTM’s en 1260-Ducati’s, om er een paar te noemen, zit je met een liter long­ inhoud tegenwoordig in het middenveld. Nog iets daaronder kom je de 650cc-klasse tegen en de kleine Z, die trouwens 649 cc meet. Maar middenveld of niet, tussen een Z650 en Z900 gaapt een wereld van verschil. Tegen de 68 pk van de lichtste zet de Z900 er 125 tegen­ over. Dat is niet alleen anders, dat is bijna een keer zo veel. Daarmee voelt de 900 niet alleen in het directe vergelijk groot en sterk aan. En de Z650 met zijn 188 kilo rijklaar gewicht is klein en licht. Maar het kan nog kleiner en lichter, want er is ook nog een Z125. Zwaarder kan ook, want die Z H2 krachtpatser is er ook nog. Maar wees eens eerlijk: welke motorrijder zal zich ooit in de situatie bevinden dat hij/zij tussen 15 en 200 pk zou moeten kiezen? Hoe dan ook, de vraag of je voor een Z650 of Z900 moet gaan, is stukken relevanter. Daar gaan we proberen antwoord op te geven. Ondanks de verschillende herkomst zijn beide in alle opzichten een echte Z. De een zelfs nog wat meer dan de ander. Concreet betekent dit dat ze beide dezelfde vormtaal hebben, met een moderne lijnvoering en agressief ogend kop­ lamphuis met led-verlichting. Sugomi noemen ze dat bij Kawasaki, een krachtig aura, dat van indrukwekkende zaken uitgaat. Dit werd in 2014 voor het eerst in de tweewielerwereld geïntro­ duceerd met de destijds voor dat modeljaar vernieuwde Z1000. De Z900 volgde in de voet­ sporen van de 1000 en had zelf zijn oorsprong in de Z750, Z800 en de eerste generatie Z900. Het is een heel uitgerijpte machine, voelt en rijdt volwassen, heeft verschillende rijmodi en tractie­ controle én fraai TFT-kleurenscherm. Dat laatste vinden we ook op de Z650, met het kleine maar niet onbelangrijke verschil dat op het scherm van de lichtere Z de weergave van de gekozen rijmodus ontbreekt, simpelweg omdat er geen rijmodi aanwezig zijn, evenals tractiecontrole. Maar met 68 pk vermogen is dat natuurlijk ook niet strikt noodzakelijk, ABS en een koppeling met anti-hop-functie zijn wel standaard aan boord. Overigens heeft de nieuwe Versys 650 met ingang van dit modeljaar wel tractiecontrole, dus lijkt het een kwestie van tijd dat ook de Z650 dit elektronische kleinood krijgt. Verder heeft de Z650 een handige schakellamp in het dashboard en Bluetooth-connectiviteit voor je smartphone. Daarmee is de Z650 toe- komstgerichter dan we een jaar of vijf terug van zijn voorganger hadden kunnen verwachten. Dat de duidelijk braver ogende ER6-n vier paard- jes meer op stal had? Het zal wel. Belangrijker zijn deugden die alomworden gewaardeerd: lol en plezier van bijvoorbeeld de heerlijke neutraliteit, het lage gewicht, de toegankelijke zithoogte en de bruikbare punch voor stadsge- bruik, achterland en de snelweg. Vriendelijk voor beginners, maar allesbehalve saai. De vrolijk in de rijwind schuddende led-knipperlichten zor- gen voor sympathie, de vibraties van de dappere paralleltwin geven karakter en het lage brand- »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3