MotoPlus 01 - 2022
DE SUPERSPORT-TOEKOMST CONCEPTVERGELIJKING CONCEPT VERGELIJKING MOTOPLUS 39 SUPERSPORT NEXT GENERATION ‘Supersport Next Generation’ heet het nieuwe reglement, dat de Yamaha- monocultuur in het WK Supersport moet doorbreken. Triumph en Ducati staan al in de startblokken. | Tekst: Peter Mayer; Foto’s: Dino Eisele, Solo Engineering, Jörg Künstle | Je kunt gerust van een indrukwekkende domi- nantie spreken: 27 van de 33 vaste rijders in het WK Supersport van afgelopen seizoen reden op een Yamaha YZF-R6, vijf reden op een Kawasaki ZX-6R en slechts ééntje reed op een MV Agusta F3 675. Deze situatie laat weliswaar zien hoe hoog het niveau van de Yamaha-viercilinder is, maar verklaart tevens de verdwijnende interesse in de 600-klasse. Andere fabrikanten moeten met ingang van komend seizoen naar het WK en naar de nationale kampioenschappen waar een reglementswijziging wordt doorgevoerd worden gelokt. Daarbij gaan de opstellers van het reglement pragmatisch te werk door de deuren voor alle sportieve middenklasse motoren te openen. Naast de Ducati Panigale V2 (955 cc, 162 pk) en de MV Agusta F3 RR (798 cc, 147 pk) uit de vergelijkingstest op de voorgaande pagina’s zijn de vier motoren hier onder de andere kandidaten. De zeer uiteenlopende motorconcepten moe- ten door ‘balance of performance’-maatregelen (begrenzing van toerental en gasklepopening) op hetzelfde prestatieniveau worden gebracht. Mikpunt zijn de actuele parameters van de Yamaha YZF-R6 in racetrim (135 pk, 162 kg). Het belangrijkste instrument daarbij is de al in gebruik zijnde uniforme ECU van het Italiaanse Mectronik. Triumph zal met de Street Triple 765 RS definitief aan het WK 2022 deelnemen, en ook Ducati gaat dat doen met de Panigale V2. Of Kawasaki in plaats van de tot dusverre gebruikte 600 de 636-variant aan de start gaat brengen en of KTM met de nagelnieuwe RC 8C mee gaat doen, is nog niet duidelijk. KAWASAKI ZX-6R 636 Motor: viercilinder lijnmotor, 636 cc, 130 pk (95,4 kW) Frame: aluminium brugframe Drooggewicht: 196 kg KTM RC 8C Motor: paralleltwin, 889 cc, 128 pk (94,1 kW) Frame: stalen vakwerkframe Drooggewicht: 140 kg TRIUMPH STREET TRIPLE 765 RS Motor: driecilinder lijnmotor, 765 cc, 123 pk (90,4 kW) Frame: aluminium brugframe Drooggewicht: 175 kg YAMAHA YZF-R6 RACE Motor: viercilinder lijnmotor, 599 cc, 118 pk (86,7 kW) Frame: aluminium brugframe Drooggewicht: 177 kg Potentiële kandidaten voor het WK Supersport 2022
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3