MotoPlus 01 - 2022

12 MOTOPLUS NEWSFL ASH NEWSFLASH DUCATI DESERTX MOTORNIEUWS 2022 In hapklare brokken dient Ducati sinds eind september iedere twee weken al haar nieuws voor 2022 op. De Italianen trapten af met de Multistrada V2 en bewaarden vervolgens het lekkerste voor het laatst: maak kennis met de volledig nieuwe DesertX! De naamwas al bekend, en dat het zwaarte­ punt van de nieuwste telg op het onverhard zou liggen ook. Nu heeft Ducati met de Multistrada Enduro in het recente verleden ook wel offroad-­ georiënteerde motorfietsen in de aanbieding gehad, de DesertX gaat evenwel duidelijk nog een stapje verder. Het ranke design met de dubbele koplampen (led, net als alle overige verlichting) en het rood-witte kleurenschema voeren overduidelijk terug op de legendarische Cagiva Elefant ‘Lucky Explorer’en ademt ‘Dakar’ uit al zijn poriën. Maar het blijft niet alleen maar bij uiterlijke schijn, als eerste moderne Ducati ooit is de nieuweling namelijk uitgerust met een 21-inch voorwiel en 18-inch achterwiel, standaard voorzien van Pirelli Scorpion Rally STR rubber. In combinatie met volledig instelbare Kayaba-veerelementen met lange veerwegen (voor 230 mm en achter 220 mm) is de DesertX behoorlijk hardcore op het onverhard gericht. Het kloppend hart van de rijklaar 223 kilo wegende DesertX wordt gevormd door de bekende 11° Testastretta V-twin met een cilin- derinhoud van 937 cc, die onder meer ook in de zichtbaarheid tijdens een staande rijhouding. Verder is de twin voorzien van uitschakelbaar bochten-ABS (3 standen), verschillende power­ modi, tractiecontrole (8 standen), wheelie-­ controle, instelbare motorrem, een up/down quickshifter en cruise control. En niet te ver- geten, standaard staan er zes verschillende rijmodi tot je beschikking. Naast de bekende Sport-, Touring-, Urban- en Wet-modi, kent de DesertX ook twee speciale offroad-standen, namelijk Enduro en een volledig nieuwe Rally-­ modus. In die laatste staat het volle vermogen tot je beschikking, terwijl de hulpsystemen je behoorlijk de vrije hand geven. Een modus voor behoorlijk ervaren rijders kortom. De nieuwe Ducati DesertX zal er enkel in de fraaie ‘Star White Silk’ kleurstelling komen. Wan- neer hij leverbaar wordt en wat ’ie gaat kosten, is nog niet bekend. Info: www.ducati.com Multistrada V2 en de Hypermotard 950 dienst doet. Het blok kreeg een iets andere tuning en is in DesertX-trim goed voor maximaal 110 pk bij 9.250 toeren en 92 newtonmeter koppel bij 6.500 toeren. Al vanaf een kleine 4.000 toeren staat er minimaal 80 Nm tot je beschikking, aan kracht onderin dus schijnbaar geen gebrek. Bovendien heeft Ducati de versnellingsbak- verhoudingen ook aangepast, de eerste vijf versnellingen zijn korter geworden. En dan met name de eerste en tweede voor extra drive bocht-uit. De zesde versnelling blijft even lang, wat het verbruik op hogere constante snel­ heden ten goede moet komen. En blijkbaar ontkomt ook de moderne zand- haas niet meer aan de nodige elektronische hulpmiddelen. Te beginnen met het fraaie TFT-scherm (met Bluetooth-connectivity), dat heel opvallend rechtop staat voor een optimale

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3