MotoPlus 01 - 2022

Kalender Dutch Masters bekend Vanwege de coronapandemie moesten we het twee jaar zonder de Dutch Masters of Motocross stellen, maar ijs en weder dienende bindt de Nederlandse motocross-top komend jaar opnieuw de strijd aan met elkaar. Het seizoen telt vijf wedstrijden en start op 13 maart in Arn- hem. Vervolgens worden er wedstrijden verreden in achtereenvolgens Oldebroek (18 april), Harfsen (8 mei), Oss (22 mei) en Rhenen (18 juni). Honda gaat voor vijf Een beetje vertrouwen in je eigen pro- ducten is niet verkeerd, en dat heeft Honda ontegenzeggelijk. Met ingang van 1 januari 2022 krijg je namelijk vijf jaar garantie bij aanschaf van een nieuwe motorfiets van de Japanse fabrikant. Twee of drie jaar garantie is momenteel de standaard, Honda gooit daar nu dus minimaal twee jaar bovenop. Bovendien is de garantie ook overdraagbaar, wat de verkoopwaarde gedurende die termijn volgens Honda ten goede komt. Prijzen Versys-line-up Kawasaki presenteerde onlangs onder meer de nieuwe Versys 650, en daarvan is nu ook de nieuwe prijs gecommu- niceerd: de nieuwe Versys 650, met nu onder andere tractiecontrole, led-ver- lichting en een TFT-kleurendisplay, gaat € 9.149,- kosten. Zijn grotere broers, de Versys 1000S en SE, gaan respectievelijk € 16.599,- (S) en € 18.099,- (SE) kosten. Info: www.kawasaki.nl KORT GEHOUDEN NEWSFL ASH MOTOPLUS 11  nu maximaal 150 paarden tot je beschikking staan. Het koppel is ook hoger, met 130 Nm bij 7.000 tpm heeft hij 8 Nm meer gekregen. Over de elektronica kunnen we niet kort zijn, maar dat doen we wel. Triumph pakt uit met een joystick-bediening (o.a. bekend van de Speed Triple/RR), verlichte schakelaars, USB-oplader, cruise control, hill hold control, verschillende rijmodi, bochten-ABS, elektroni- sche vering, hellingshoekafhankelijke tractie­ controle, Bluetooth-connectivity en keyless start. En waarin verschillen de modellen van elkaar? Het voelt ietwat onrechtvaardig om bij de standaard toch behoorlijk rijk uitge- ruste 1200 GT te beginnen over alles wat hij niet heeft ten opzichte van de andere versies, maar we moeten wel. De GT heeft dus geen quickshifter, middenbok, bochten-verlichting, hill hold control, carterplaat en verwarmde handvatten. Bovendien heeft hij geen vijf rijmodi (of zes zoals op de Rally’s), maar drie. De verschillen tussen de Rally Pro en Rally Explorer bestaan naast de grotere benzine­ voorraad onder meer uit een dodehoekdetec- tie op de laatste (ook op de GT Explorer). De Rally Explorer heeft net als de Rally Pro een aluminium carterbeschermplaat, valbeugels rond het blok en ook nog beschermbeugels rond de brandstoftank. Zowel de straat- als offroad-gerichte Explorer beschikt over ver- warmde zadels voor bestuurder en passagier en bandenspanningscontrole. Tot slot de kleine lettertjes. De Tiger 1200 heeft tegenwoordig drie jaar garantie en vraagt om de 16.000 kilometer om onder- houd. In het voorjaar van 2022 staat hij in de showroom. De prijzen zijn al bekend: de 1200 GT kost € 20.700,-, de GT Pro € 23.600,- en de GT Explorer gaat weg voor € 25.500,-. De Tiger 1200 Rally Pro kost € 24.850,- en de Rally Explorer zet je € 26.600,- achteruit. Info: www.triumphmotorcycles.nl FB Mondial eert Carlo Ubbiali Met de FB Mondial HPS125i Ubbiali brengt het Italiaanse FB Mondial een fraai eerbetoon aan Carlo Ubbiali, de in 2020 overleden oud-coureur die in 1951 kampioen werd met Mondial. Die wereldtitel in de 125 cc dateert inmiddels dus van zeventig jaar geleden, een moment om een hommage aan de Ita- liaan te brengen. En daar is FB Mondial, dat tegenwoordig uitsluitend lichte motorfietsen produceert, met deze speciale uitvoering van de HPS125i bijzonder goed in geslaagd. De machine heeft het kenmerkende wit-blauw-gouden kleurenschema van destijds en is eveneens voorzien van het nummer 9 op de zijschilden. Dat refereert niet aan het startnummer van Ubbiali, maar aan het aantal wereldtitels dat hij veroverde. Verdere eyecatchers zijn het blauwe zadel en de zwarte draadspaak velgen. Ook heeft de HPS125i, geschikt voor het A1-rijbewijs, nog een aantal nieuwtjes, die ook op het standaard model terug te vinden zijn, zoals een aangepast Dell’ Orto-injectiesysteem, een TFT-dashboard, een nieuw ABS-systeem en een hoger en breder stuur. De Ubbiali-uitvoering is er voor € 5.575,- (België € 4.948,-). Info: www.fbmondial.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3