MotoPlus 01 - 2022

TRIUMPH TIGER 1200 10 MOTOPLUS NEWSFL ASH NEWS- FLASH Naast de GT is er voor de doorgewinterde avonturier de Rally-versie met 21-inch (voor) en 18-inch (achter) spaakwielen en langere veerwegen. De snelle rekenaar weet al dat Triumph er daar twee van aanbiedt: de 1200 Rally Pro en 1200 Rally Explorer. Die laatste heeft natuurlijk weer de mega-tank. Triumph heeft flink gesleuteld aan de Tiger 1200. In vergelijking met zijn voorganger is hij vooral flink afgevallen. Minus 25 kilo is geen kattenpis. Geen overbodige luxe, want de Triumph allroad stond bekend als zware jongen. De 1200 GT weegt rijklaar 240 kilo (Pro 245 kg, GT Explorer 255 kg), de Rally gaat op voor 249 kilo (Rally Explorer 261 kg). Een groot deel van die kilo’s werd bespaard op het frame en het aangeschroefde aluminium achterframe, een flinke 5,4 kilo om precies te MOTORNIEUWS 2022 zijn. Ook de aluminium benzinetank en ach- terbrug annex cardanbehuizing zijn nu lichter, in totaal 1,5 kilo. Die bespaarde kilo’s komen ook optisch tot uitdrukking in het rankere silhouet. Het zadel is bij de overgang naar de tank ranker om makkelijker met de voeten bij de grond te komen. Dat lijkt geen overbo- dige luxe, de zithoogte van de GT’s bedraagt namelijk 850/870 mm, die van de Rally’s zelfs 875/895 mm. Een optioneel laag zadel haalt daar 20 millimeter vanaf. Het stuur is nu 20 mm breder voor meer controle, op de Rally-­ exemplaren staat het ook nog eens 16 mm hoger voor een betere staande houding. Alle Tigers beschikken daarnaast over semi-actieve vering van Showa. Op de Rally is die voor en achter goed voor 220 mm veerweg, bij de GT bedraagt deze 200 millimeter. De soepele krachtbron is eveneens onder handen genomen. De 1.160cc-driecilinder kreeg de T-plane krukasconfiguratie, die eerder op de Tiger 900 werd geïntroduceerd. Die geeft ontstekingspulsen op 180, 270 en 270 graden en dat zorgt voor vette trekkracht onderin terwijl ’ie bovenin ook mooi doorloopt. Het blok lijkt van binnen geen steek meer op zijn voorganger en heeft onder meer een nieuwe boring en slag, nieuwe cilinderkoppen en een gemodificeerde versnellingsbak, koppeling en cardanaandrijving. Hij is ook een tikje sterker geworden, 9 pk om precies te zijn, waardoor er Dat er een lichtere en sterkere Tiger 1200 aan zat te komen, wisten we. Dat Triumph direct vijf (!) varianten lanceert, was minder bekend. De nieuwe Tiger 1200 kent namelijk twee stromingen: allereerst de GT, die met zijn gietwielen vooral leeft voor het asfalt. Deze komt er in drie varianten: de basisversie 1200 GT, 1200 GT Pro en 1200 GT Explorer. De eerste twee hebben een benzinetank van twintig liter, de Explorer slikt zelfs dertig liter weg.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3