MotoPlus 23 - 2021
SPORT GRAND PRIX VAN VALENCIA 90 MOTOPLUS SPORT Op een circuit met veertien over wegend langzame bochten en een recht stuk van slechts 876 meter, waar in de elf races sinds 2011 Ducati-coureurs vier van de 33 podiums bezetten, claimde de Bologna-brigade in 2021 alle drie plekken met de excellerende Pecco Bagnaia, polesitter Jorge Martin en derde man Jack Miller. In diezelfde elf eerdere races scoorden Honda-rijders veertien maal een top 3, constructeur Yamaha bejubelde negen keer een vertegenwoordiger op het podium. Hoe anders was het in 2021: terwijl Bagnaia Ducati’s eer- ste ‘droge’ overwinning op Valen- cia binnenhaalde voor Ducati in die twaalf edities, finishte een bezorgde wereldkampioen Fabio Quartararo als beste Yamaha-rijder op een vijfde plaats en par- keerde Alex Marquez als Honda’s ‘last man standing’ zijn RC213V als dertiende binnen. Voor het eerst sinds de samenwerking tussen Repsol en Honda stond er door de blessure van Marc Marquez en een ijzingwekkende highsider van Pol Espargaro op zaterdag ochtend zelfs geen Repsol Honda-rijder op de grid. Joan Mir en Alex Rins boden de Ducati’s zo lang als zij konden tegenstand, maar vlak achter leider Martin en Bagnaia bewees Rins zichzelf en Suzuki een zeer De Grand Prix van Valencia werd een passende afsluiter van een bijzonder jaar. De race markeerde na 26 seizoenen het afscheid van Valentino Rossi en naast dat historische feit zetten Pecco Bagnaia, Jorge Martin en Jack Miller voor de eerste keer drie Ducati’s op het MotoGP-podium. Wereldkampioen Fabio Quartararo sloot achter 2020-titelhouder Joan Mir het jaar als vijfde af. Beiden waren niet blij. De Ducati-rijders leken in Valencia alvast een voorschot te nemen op 2022. | Tekst: Frank Weeink | DE CIRKEL IS ROND slechte dienst met zijn zesde race crash in 2021. Mir nam de derde positie van zijn teamgenoot over, maar zag negen ronden voor het einde Miller voorbijkomen. Daarna zag de gedesillusio- neerde Spanjaard het gat met de doordenderende Ducati’s langzaamaan alleen maar groter worden. Uiteindelijk bleef hij Quartararo enkele tienden voor. “Elk circuit lijkt tegenwoordig wel een Ducati-circuit”, had de nieuwe wereldkampioen na zijn tegenvallende achtste trainings tijd al gezegd, jaloers kijkend naar de eerste rij met Ducati’s. Mir, zondagochtend in de warm-up voor de eerste keer in 2021 de snelste na een sessie, deed geen moeite om zijn teleurstelling te verbergen. “Vorig jaar zag ik nog weleens zwakke punten als ik ach- ter een Ducati reed. Ze hadden zo waanzinnig veel vermogen dat ze daar aan het eind van een race vaak bandenproblemen door kregen”, herinnerde Mir zich. “Maar nu leek het wel het omge- keerde. Ze zijn zelfs nog sneller Martin had de zaterdagnacht alleen maar liggen braken en vreesde dat hij de race niet zou volhouden omdat hij geen voedsel kon binnenhouden. Dat viel mee. (Foto: MotoGP)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3