MotoPlus 23 - 2021
Soms blijven dingen bij het oude, vaak zijn ze aan verandering onderhevig. Zo ook in het verkeer. ADAS, hier al eens besproken, doet steeds meer zijn intrede. Ook in het goedkopere segment is veel al standaard. Wat bij het oude blijft, is dat een tweewieler nog steeds een eensporig voertuig is. Dat wil zeggen, een evenwichts- voertuig, waarbij we al onze zintuigen gebruiken om door het verkeer te gaan. Denk maar eens na: je oren om te horen wat er in je directe omgeving nadert, je ogen om vooruit en in de breedte te kijken en om je horizon te zien. Probeer maar eens een bocht te rijden waarbij je je hoofd schuin houdt. Automatisch ga je het toch weer min of meer recht houden om een horizontale blik te hebben. En je neus gebruik je ongemerkt ook nogal eens om een dieselspoor of anderszins te ruiken. Het gebruik van zintuigen in de auto wordt steeds minder belang- rijk. De techniek neemt het min of meer over. Misschien is dat wel een van de hoofdredenen waarom we motor rijden. Wat ik ook om mij heen zie in het verkeer, is dat de mens in het verkeer verandert. Het lijkt wel of de lontjes de afgelopen 1,5 jaar een stuk korter zijn geworden. Bij het minste of geringste wordt er al geclaxonneerd of geseind met lampen of vingers. Soms wordt er zelfs bij een krap inhaalmoment bewust naar je toe gestuurd of gas gegeven om een gat dicht te rijden. Naar mijn mening is een foutje in het verkeer geen reden om iemand de doodstraf te geven. Beter is het om met elkaar eventuele foutjes op te los- sen door elkaar te helpen in plaats van elkaar in woord en gebaar te straffen. Ik ben geen psycholoog, maar mis- schien heeft het iets te maken met een virus. De samenleving verandert. Begin oktober hebben we met een groepje in Duitsland een weekend doorgebracht. Vooraf een hotel geboekt, routes gemaakt en gedown load en vrijdag vertrokken naar het Sauerland. Vooraf ontvingen we de corona-regels en wisten we waar we aan toe waren. Aldaar even laten zien dat je geprikt of getest was en verder geen bijzonderheden in het hotel. Onderweg hetzelfde verhaal om een terrasje te pakken. Bij het tanken even het mondkapje voor en niet allemaal tegelijk de kiosk in. Heerlijk weekend gehad. Een maximum snelheid van 100 km/uur op wegen waar je met 70 behoorlijk aan het sporten bent en je je dus niet sappel hoeft te maken om controles. Op die manier kun je al je zintuigen gebruiken om heerlijk motor te rijden. Ga je voor de natuur, is dat ook prima natuurlijk. Herfstkleuren te over. Ook hier dus verandering. Ook de leeftijd verandert, hoewel je in je hoofd dan weer denkt jong te zijn. Dat dat echter niet zo is, merk je wel in zo’n weekend. Een jaar of vijftien terug zochten we pas in de kleine uurtjes het mandje op, maar dat is nu wel anders. Blijkbaar is het fysiek dus ook aan verandering onderhevig. We gaan de winter weer in en de meesten zullen de motor in de stalling zetten. Blijf echter genieten van het rijden en de zaken eromheen. Het is zo weer voorjaar. VERANDERING René van Bentheim is docent rijopleidingen Motor vakgroep van de Politie academie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Het idee van een banden-sealant is allang niet nieuw meer. Toch is Ride-On Tire Protection meer dan alleen een sealant die lek rijden tegengaat. Het goedje heeft namelijk ook een continu balancerende werking. Wanneer je een nieuwe band monteert in combinatie met Ride-On, hoef je deze dus niet ook nog te laten balan ceren. Voor € 49,- vult de dealer twee banden met Ride-On, dat de volle- dige levensduur van de banden meegaat. Je kunt het ook zelf kopen en aanbrengen. Een flacon à 250 ml kost echter € 24,50 en voor het vullen van een doorsnee maat banden zoals 120/70ZR17 voor en 180/55ZR17 achter heb je drie flacons nodig, dan kun je dus beter naar de dealer gaan. Tijdens een korte kennis making hebben we in ieder geval kunnen vast- stellen dat de sealant op het vlak van afdichting zijn werk uitstekend doet. Zelfs een gat ver- oorzaakt door een dikke spijker zit in no-time weer dicht, nagenoeg zonder verlies van lucht. Hoe het met dat automatisch balanceren gesteld is, verdient uiter- aard wat nader onder- zoek. Het klinkt op zich goed, maar zoals gezegd is het idee van een sealant niet nieuw. Vele fabrikanten hebben al vergelijkbare producten in de handel gebracht, die zich niet altijd van een even florissante kant lieten zien. Verklontering bij koude temperaturen, aangetaste velgbedden door twijfelachtige chemi- sche reacties, velgen die bijna niet meer schoon te krijgen waren. Ride-On werkt naar eigen zeggen onder alle temperatu- ren, is niet chemisch in die zin dat het velgen aantast, maar beschermt juist tegen corrosie en je verwijdert het eenvou- dig met een doekje of stofzuiger indien nodig. Dat klinkt als het ei van Columbus, maar net als vele motorrijders hebben wij nog altijd een beetje onze bedenkingen bij het gebruik van goedjes in de banden, ingegeven door voornoemde ‘resul- taten uit het verleden’. Om te kijken of Ride-On inderdaad zo goed werkt als wordt beweerd, gaan we het spul de komende maanden testen. Onze bevindingen zullen we later in het jaar op deze pagina’s kenbaar maken. Info: www.ride-on.com / www.bihr.eu TIPS & TRICKS MOTOPLUS 83 PRODUCTVOORSTELLING Ride-On Tire Protection
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3